Theodorus Beza (1519-1605) was de opvolger van Calvijn in Genève. Hij staat bekend als degene die de calvinistische verkiezingsleer heeft uitgebouwd tot een volledige, gesystematiseerde dubbele predestinatieleer. Het is dus belangrijk om te onderzoeken hoe Beza de verhouding tussen de uitverkiezing en het aanbod van genade zag. Zorgde Beza voor een calvinisme dat afwijkt van […]
Op 31 oktober 1517 publiceerde Luther zijn 95 stellingen. Tussen de Reformatie en de Dordtse Synode in 1618-1619 ligt dus slechts 101 jaar. In die periode is Nederland onder invloed van mensen als Erasmus, Luther en Calvijn blijvend veranderd. De Nederlander Erasmus publiceert al in 1509 zijn beroemdste boekje, de Lof der zotheid. Hierin bespot […]
We hebben in dit hoofdstuk over de Reformatie gezien hoe Luther, Calvijn en Beza over het aanbod genade denken en hoe ze dit toepassen in hun prediking. We hebben gezien dat ze er alle drie geen logisch sluitend systeem van proberen te maken. Ze laten de Bijbelse spanning tussen de volgende twee waarheden staan: Met […]
Calvijn neemt net als Luther een duidelijk en vergelijkbaar standpunt in over de vrije wil. Daarnaast heeft Calvijn een verder uitgewerkt standpunt over de uitverkiezing en verwerping dan Luther. Wat betekent dit voor het aanbod van genade bij Calvijn? Calvijn probeert geen logisch sluitend systeem te maken Calvijn leert heel duidelijk een algemeen en welmenend […]
We hebben gezien dat Luther en Calvijn op basis van de Bijbel concluderen dat zalig worden alleen bij God vandaan komt. Dat is het sola gratia van de Reformatie. Zalig worden is een eenzijdig werk van God waaraan de mens niets kan bijdragen. Luther en Calvijn staan hiermee op de schouders van Augustinus. Geen synergisme, […]
Net als Luther grijpt ook Calvijn terug op de Bijbel en op Augustinus. Na de Bijbel is Augustinus zijn belangrijkste citatenbron. Calvijn begint zijn verhandeling over de wilsvrijheid van de mens in hoofdstuk 2 van Boek 2 van zijn Institutie. Om te beginnen wijst Calvijn op enkele valkuilen in de discussie over de vrije wil. […]
We hebben gezien dat Luther zijn bekende term ‘de geknechte wil’ niet zelf heeft bedacht, maar hem aan Augustinus ontleent. De Reformatie introduceert geen nieuwe dingen, maar gaat terug naar de Bijbel en de vroege kerk. De genadeleer van Augustinus komt weer centraal te staan: het Sola Gratia. Volgens Augustinus is de genade vrij, onmisbaar, […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!