Een hele website over het aanbod van genade. Met een volledig boek over het aanbod van genade. Maar wat is het aanbod van genade nu eigenlijk?
De Bijbel leert ons dat het Evangelie overal moet worden verkondigd (Matth. 28:19; Mar. 16:15-16). De boodschap van het Evangelie is dat iedereen die gelooft in de Heere Jezus, de Zoon van God, zalig zal worden (Joh. 3:16). Dat Evangelie is niet vrijblijvend, maar bevat een opdracht: ‘Bekeert u en gelooft het Evangelie’ (Mar. 1:15; zie ook Luk. 24:46-47; Hand. 2:38).
In het Evangelie daalt de Heere heel laag af om verloren zondaren genadig te zijn. Christus blijft niet op afstand van zondige mensen, nee, Hij ontvangt hen en eet met hen (Luk. 15:2). De Heere Jezus smeekt ons zelfs om je met God te laten verzoenen (2 Kor. 5:20). Ondanks dat de term ‘aanbod van genade’ niet in de Bijbel voorkomt, is het dus wel een heel Bijbels concept. Het betekent dat God je Zijn genade aanbiedt in het Evangelie, met de opdracht om je te bekeren van je zonden en in Zijn genade te geloven. Die aangeboden genade, dat is Christus Zelf. Hij, de Zoon van God, Die uit de hemel kwam om te lijden en sterven om zo voor Zijn kinderen de straf te dragen die zij vanwege hun zonde verdienen.
In de Dordtse Leerregels lees je ook dat de Heere Jezus wordt aangeboden in het Evangelie. Artikel III/IV.9 benadrukt dat als iemand niet zalig wordt, dit niet ligt aan het Evangelie waarin Christus wordt aangeboden. In de Dordtse leerregels wordt gezegd dat het aanbod van genade tot iedereen komt en dat God het meent als Hij die genade aanbiedt. Daarom noemen we dit ook wel het algemene en welmenende aanbod van genade.
Ook de Engelse gereformeerde belijdenissen, de Westminster Confessie en de Grote en Kleine Catechismus van Westminster, spreken heel duidelijk over het aanbod van genade. Ze wijzen op de noodzaak om dit aanbod in geloof aan te nemen. Geloven is volgens Westminster rusten op Christus zoals Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden.
Tot slot vinden we deze manier van spreken terug in de kanttekeningen van de Statenvertaling.
We kunnen verkeerd gebruikmaken van het aanbod van genade. Sommigen verwarren het aanbieden met het ‘in bezit stellen’ van de genade. Dat zou betekenen dat als een predikant de genade aanbiedt, hij daarmee het werk van de Heilige Geest (de wedergeboorte) geeft aan zijn luisteraars. Maar dat kan een mens natuurlijk niet. Daarom concluderen hypercalvinisten dat er dus geen aanbod van genade kan zijn.
Anderen zeggen dat het aanbieden van de genade betekent dat je tegen mensen zegt: ‘De Heere Jezus is daadwerkelijk voor jou gestorven.’ Het arminianisme en het neonomianisme leren dat. Dan hangt het af van onze eigen keuze of we dit geloven en dus zalig worden.
Dit zijn allebei echter onbijbelse en dus gevaarlijke dwalingen.
Welke plaats mogen we het aanbod van genade dan wél geven? We mogen tegen iedereen zeggen dat Christus voor hem of haar beschikbaar is. De Heere Jezus Zelf nodigt iedereen uit om tot Hem te komen (Matth. 11:28). Hij kan en wil zondaren zalig maken! Net als Paulus mogen predikanten hun luisteraars aandringen om te geloven (2 Kor. 5:11) en hen smeken zich te laten verzoenen met deze aangeboden Zaligmaker (2 Kor. 5:20).
Van onszelf willen we dit aanbod niet aannemen. Daar kunnen we ons echter niet achter verschuilen. Ongeloof is de grootste zonde, omdat je daarmee het bloed van Christus veracht (Hebr. 10:29) en zegt dat God een leugenaar is (1 Joh. 5:10). Het aanbod van genade is dus niet vrijblijvend. God biedt Zijn genade aan met een bevel van bekering en geloof.
We kunnen alleen geloven als de Heilige Geest dat geloof in ons werkt (1 Kor. 12:3). Daarvoor gebruikt de Heilige Geest het middel van het Evangelie. De Geest wil Zich dus verbinden aan het aanbod van Christus in het Evangelie. Tegelijk met het uitwendige aanbod is er dan ook een inwendig aanbod. Hierdoor schenkt de Heilige Geest ons wedergeboorte en geloof.
Mijn naam, e-mail en site opslaan in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.
Ik meld mij aan voor de nieuwsbrief zodat ik op de hoogte wordt gehouden van nieuwe artikelen
Δ
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!
Or copy link