Aan het einde van dit hoofdstuk kunnen we concluderen: wat een strijd! Hierin zien we de trieste observatie van Robert Traill terug: theologische meningsverschillen ontstaan makkelijker en worden heviger uitgevochten dan enig ander meningsverschil. Dat zegt niet dat er geen oprechte zorg achter zat wanneer men bepaalde standpunten ter discussie stelde. De manier waarop de […]
Naast Robert Traill probeerde ook de Nederlandse Herman Witsius een middenpositie in te nemen. Hij werd gevraagd om te bemiddelen in de tweede periode van het antinomiaanse conflict. Van den Brink noemt twee redenen waarom Witsius waarschijnlijk gevraagd is om te bemiddelen. Ten eerste is hij in 1685 enkele maanden in Londen geweest. Het is […]
In 1692 schrijft Robert Traill (1642-1716) een kort ‘boek’ aan zijn broer William, die predikant is in Borthwick, Midlothian (Schotland). In dit geschrift, met de titel Een verdediging van de protestantse leer over rechtvaardiging, en van haar predikers en professoren, van de onterechte beschuldiging van antinomianisme – in een brief van de auteur aan een […]
Eerder in dit hoofdstuk besprak ik de eerste periode van het antinomianisme in Engeland in de jaren veertig van de 17e eeuw. De tweede periode van het conflict met de antinomianen begon, zoals gezegd, in 1690 met de heruitgave van Christ Alone Exalted van Tobias Crisp door zijn zoon Samuel Crisp. Deze periode voegt geen […]
Op de boeken van onder andere Eaton, Crisp en Saltmarsh volgen stevige reacties. Beschuldigingen vliegen over en weer. Samuel Rutherford is misschien wel de meest venijnige tegenstander van de antinomianen. Toch blijft hij in het gereformeerde midden, omdat hij zich net zo krachtig afzet tegen het arminianisme. De werken van Rutherford Rutherford heeft een vlotte […]
De theologen van Westminster hielden vast aan het Bijbelse midden tussen arminianisme en antinomianisme. Dat waren de twee gevaren die ze op dat moment zagen. Het arminianisme heb ik al uitgebreid beschreven. Wat houdt het antinomianisme in? Nomisme Zoals we in het vorige hoofdstuk zagen, leggen de amesians nadruk op de functie van de wet […]
In 1643 kwam de Westminster Assembly voor het eerst samen. In het Nederlands spreken we over de Westminster Synode, maar feitelijk was het geen synode. De Assembly was een adviesorgaan dat de overheid moest adviseren over de hervorming van de kerk, met als doel de kerk meer in overeenstemming met het Woord van God te […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!