Van harte welkom op deze blog over het aanbod van genade. De website waar deze blog onderdeel van is, bevat een boek met een diepgaande studie naar het aanbod van genade. Nu kun je het onderwerp ‘aanbod van genade’ niet los van andere theologische onderwerpen bestuderen. Thema’s als de uitverkiezing, de vrije wil en de plicht tot geloof moeten dan ook aan de orde komen. Dit betekent dat dit boek soms best diepgaand theologisch is.
Mijn doel met deze blog is om de studie uit het boek in korte en eenvoudigere artikelen te bespreken. Zo wordt de inhoud ook toegankelijk voor ouderen en jongeren die geen diepgravend theologisch boek willen lezen.
Het boek op deze website bevat een grondige studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. In iedere eeuw sinds de Reformatie is hier wel discussie over geweest. Soms zelfs met kerkscheuringen tot gevolg.
De grote vraag waar mensen iedere keer mee worstelen, is: hoe is het mogelijk dat God al van tevoren heeft bepaald wie er wel en niet zalig wordt (de uitverkiezing), maar dat het toch onze eigen schuld is als we verloren gaan? En als we er niet zelf voor kunnen kiezen om in Jezus te geloven (we hebben geen vrije wil om het geestelijk goede te doen), waarom zegt de Heere Jezus dan Zelf in de Bijbel: ‘Bekeert u en gelooft het Evangelie’ (Mar. 1:15)?
De Bijbel zegt dat niemand bij de Heere Jezus kan komen, behalve degenen die door God de Vader naar Hem toe getrokken worden (Joh. 6:44). Tegelijkertijd zegt de Bijbel nergens dat je dus maar moet afwachten totdat God jou trekt. De Bijbel staat vol met uitnodigingen om naar de Heere Jezus toe te gaan en in Hem te geloven (Matth. 11:28; Joh. 3:16). Het is zelfs een gebod om in Jezus te geloven (1 Joh. 3:23). Met ons menselijke verstand kunnen we dit spanningsveld niet oplossen. Hoe kunnen deze twee Bijbelse waarheden allebei waar zijn?
We kunnen dan twee dingen doen. We buigen eerbiedig voor wat God ons in de Bijbel vertelt, ook al begrijpen we niet alles. Of we proberen de Bijbelse gegevens in een logisch denksysteem te vangen en maken een van beide waarheden belangrijker dan de andere. Dan komen we echter wel in een onbijbelse dwaalleer terecht. De arminianen of remonstranten zeggen: als God je de opdracht geeft om te geloven, kun je dit dus ook zelf. De hypercalvinisten zeggen: je kunt niet zelf geloven, en predikanten mogen de gemeente dus ook niet oproepen tot bekering en geloof. In beide gevallen laat men een Bijbelse waarheid los.
In mijn boek ga ik op reis door de tijd om te laten zien hoe deze onderwerpen in de hele gereformeerde kerkgeschiedenis een punt van discussie zijn geweest. Ik begin bij Luther en Calvijn en ga vanaf daar stap voor stap naar het heden toe.
De komende tijd zal ik regelmatig nieuwe blogartikelen schrijven die de inhoud van het boek toegankelijker maken. Als je op de hoogte wilt blijven van nieuwe artikelen, abonneer je dan op de nieuwsbrief. Je ontvangt dan een e-mail als er een nieuw artikel is geplaatst. Verder krijg ik ook graag reactie! Laat het weten als je een artikel mooi vindt of juist niet begrijpt. Onderaan ieder blogartikel, maar ook onderaan ieder onderdeel van het boek, kun je een reactie plaatsen. Daarnaast kun je via het contactformulier op deze pagina een bericht naar mij sturen als je niet wilt dat je reactie zichtbaar is voor andere lezers.
Wat een nuttige website! Van een vriend kreeg ik de link en ik vind dat er veel goede informatie op staat. Wij hebben zelf ook in werken van Calvijn en de oudvaders gezocht aar informatie over dit onderwerp, alsmede over wedergeboorte, rechtvaardigmaking en geloof en dit sluit er goed op aan.
Mijn naam, e-mail en site opslaan in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.
Ik meld mij aan voor de nieuwsbrief zodat ik op de hoogte wordt gehouden van nieuwe artikelen
Δ
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!
Or copy link