We hebben gezien dat Gill het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem maakte. Hij was gematigder dan Hussey en Brine, maar wees wel het aanbod van genade en de plicht tot geloof af. Zoals we zullen zien, deed Gill ook een eerste aanpassing aan de gereformeerde belijdenis. Daar bleef het echter niet bij. Zijn opvolgers voerden […]
De theologen van Westminster hielden vast aan het Bijbelse midden tussen arminianisme en antinomianisme. Dat waren de twee gevaren die ze op dat moment zagen. Het arminianisme heb ik al uitgebreid beschreven. Wat houdt het antinomianisme in? Nomisme Zoals we in het vorige hoofdstuk zagen, leggen de amesians nadruk op de functie van de wet […]
We hebben in dit hoofdstuk de stap naar Engeland gemaakt. De Nederlandse theologie bleek flink beïnvloed door Engelse en Schotse theologen, doordat zij naar ons land vluchtten en veel van hun boeken werden vertaald. Daarnaast zijn de Westminster Confessie en Grote en Kleine Catechismus de laatste grote reformatorische belijdenisgeschriften. Door hun compleetheid zijn het wel […]
De Schotse hoogleraar en predikant David Dickson (1583-1662) speelde een essentiële rol bij het vestigen van het orthodoxe christendom in Schotland. Hij verzorgde onder meer het eerste volledige commentaar op de Westminster Confessie. In 1650 schreef hij samen met James Durham (1622-1658) het beroemde boekje The Sum of Saving Knowledge (De kern van de kennis […]
Nu de historische context in Engeland, de theologische context van de vroege puriteinen en de context van de Westminster Assembly zijn geschetst, is het tijd om te kijken naar de leer in de Westminster documenten. Om helder te krijgen wat de Westminster Confessie en de Grote Catechismus van Westminster leren over het aanbod van genade […]
In 1643 kwam de Westminster Assembly voor het eerst samen. In het Nederlands spreken we over de Westminster Synode, maar feitelijk was het geen synode. De Assembly was een adviesorgaan dat de overheid moest adviseren over de hervorming van de kerk, met als doel de kerk meer in overeenstemming met het Woord van God te […]
De eerste wortels van de Reformatie in Engeland, en dus ook van het puritanisme, liggen bij John Wycliff (1330-1384). Hij leeft ruim voor de Reformatie in Engeland en is professor in Oxford. Wycliff protesteert tegen de Rooms-Katholieke kerk van zijn dagen. Hij wil de Bijbel als enige norm gebruiken en vertaalt deze, samen met anderen, […]
Voordat ik de ontwikkelingen rondom het aanbod van genade in Nederland na de Dordtse Synode van 1618-1619 ga bespreken, richt ik me eerst op Engeland en Schotland. In dit hoofdstuk komen de vroege puriteinse theologie en de Westminster Assembly aan de orde. De volgende hoofdstukken richten zich op de strijd rondom het aanbod van genade […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!