Zoals gezegd worden Ames en Sibbes gezien als de grondleggers van de twee hoofdstromingen in het puritanisme, de Amesians of ‘Intellectual Fathers’ en de Sibbesians of ‘Spiritual Brethren’. Richard Sibbes (1577-1635) is minder systematisch dan Ames, maar zijn werk raakt veel zondaren door zijn pastorale warmte en zijn diepe vertrouwen op Gods genade. Als je […]
John Preston (1587-1628) was een gewaarde predikant, die wordt omschreven als een zoeker van zielen. Preston werd gevormd door Sibbes en is dan ook een Sibbesian. De prediking van Preston is gebruikt als middel tot de bekering van Thomas Shepard. Ze heeft ook de prediking van Thomas Goodwin veranderd. Prestons leer speelde een belangrijke rol […]
De bekendste leerling van Perkins is William Ames (1576-1633). Overtuigender dan zijn leermeester kiest hij de kant van de non-conformisten; hij wil niet voldoen aan de regels van de staatskerk en neemt het openlijk op voor de puriteinen. Omdat de autoriteiten hem zoeken, vlucht hij naar Nederland. Ames hanteert ook strakker dan Perkins de filosofische […]
We hebben gezien dat Beza ervan wordt beschuldigd dat hij de leer van de Reformatie te veel heeft gesystematiseerd; hij zou de Bijbelse spanning eruit hebben gehaald. Deze beschuldigingen bleken onterecht. Beza laat de spanning tussen de uitverkiezing en een algemeen en welmenend aanbod van genade staan, ondanks dat hij er verder over doorredeneert. Voor […]
Theodorus Beza (1519-1605) was de opvolger van Calvijn in Genève. Hij staat bekend als degene die de calvinistische verkiezingsleer heeft uitgebouwd tot een volledige, gesystematiseerde dubbele predestinatieleer. Het is dus belangrijk om te onderzoeken hoe Beza de verhouding tussen de uitverkiezing en het aanbod van genade zag. Zorgde Beza voor een calvinisme dat afwijkt van […]
Nu de historische context in Engeland, de theologische context van de vroege puriteinen en de context van de Westminster Assembly zijn geschetst, is het tijd om te kijken naar de leer in de Westminster documenten. Om helder te krijgen wat de Westminster Confessie en de Grote Catechismus van Westminster leren over het aanbod van genade […]
Nu we een goed beeld hebben van het ontstaan en de inhoud van de Dordtse Leerregels wil ik graag wat dieper ingaan op een aantal thema’s die hierin terugkomen. Wat zeggen de Dordtse Leerregels over de uitverkiezing en de vrije wil? Welke conclusies verbinden ze op grond daarvan aan het aanbod van genade? De Dordtse […]
We hebben de noodzaak van het aanbod van genade gezien. Je vraagt je misschien af: Hoe zit het dan met de uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest? Zoals we eerder in dit hoofdstuk zagen, moeten we de waarheid van de uitverkiezing (Gods verborgen wil) en de waarheid van het algemene, onvoorwaardelijke en welmenende […]
We kunnen nu de vraag beantwoorden wat het aanbod van genade is. Het aanbod van genade is niet het ‘in bezit stellen’ van Gods genade, maar het aanbieden van Christus als beschikbare Zaligmaker. Dit aanbod van genade is algemeen, welmenend en onvoorwaardelijk: Algemeen: voor iedereen, zonder onderscheid. Onvoorwaardelijk: zonder enige eis of voorwaarde waaraan een […]
Waarom wordt er een aanbod van genade gedaan aan zondaren? Als God alle mensen dit aanbod doet, wil Hij dan dat iedereen zalig wordt? Dit brengt ons bij het derde kernwoord van het aanbod van genade: welmenend. Het welmenend aanbod van genade God meent het als Hij ons door Zijn Evangelie roept. Hij doet ons […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!