Aan het einde van dit hoofdstuk kunnen we concluderen: wat een strijd! Hierin zien we de trieste observatie van Robert Traill terug: theologische meningsverschillen ontstaan makkelijker en worden heviger uitgevochten dan enig ander meningsverschil. Dat zegt niet dat er geen oprechte zorg achter zat wanneer men bepaalde standpunten ter discussie stelde. De manier waarop de […]
De bekende Charles Haddon Spurgeon (1834-1892) heeft veel strijd gevoerd met het hypercalvinisme. Niet alleen met het hypercalvinisme trouwens, want ook en meer nog bestrijdt hij het arminianisme. Spurgeon houdt vast aan de Bijbelse paradox dat ieder mens de verantwoordelijkheid heeft om het Evangelie te geloven, maar daar door de zonde niet toe in staat […]
Het was waarschijnlijk Andrew Fuller (1754-1815) die als eerste de term hypercalvinisme gebruikte om deze theologische stroming aan te duiden. Fuller groeide op onder een hypercalvinistische prediking. Daarom is het interessant om te zien waarom hij met het hypercalvinisme heeft gebroken. Hij toont aan waarom het hypercalvinisme niet Bijbels is en wat de gevaren ervan […]
Het ontstaan en de ontwikkeling van het hypercalvinisme in Engeland heb ik uitgebreid beschreven. Het hypercalvinisme wijst het aanbod van genade en de plicht tot geloof af. Maar is dat nu zo erg? Het is toch waar dat alleen God bekering en geloof kan geven? Is het niet veiliger om iets meer aan de kant […]
We hebben gezien dat Gill het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem maakte. Hij was gematigder dan Hussey en Brine, maar wees wel het aanbod van genade en de plicht tot geloof af. Zoals we zullen zien, deed Gill ook een eerste aanpassing aan de gereformeerde belijdenis. Daar bleef het echter niet bij. Zijn opvolgers voerden […]
John Gill (1697-1771) was een goede vriend van John Brine. Hij herpubliceerde boeken van John Skepp (een volger van Hussey) en Tobias Crisp (die centraal stond in de strijd rondom het antinomianisme). Geoffrey Nuttall concludeert dat bij Brine en Gill het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem kwam. Curt Daniel komt tot dezelfde conclusie. Daniel heeft […]
De boeken van Hussey en de predikanten die hem bijvallen, leiden tot een theologische strijd die de Modern Question is gaan heten. Centraal hierin staat niet de vraag of het aanbod van genade aan iedereen gedaan mag en moet worden, maar de hiervan afgeleide vraag naar de plicht tot geloof. Zoals we bij Hussey zagen, […]
We hebben gezien dat het hypercalvinisme in de 18e eeuw in Engeland ontstond, deels als reactie op het neonomianisme, deels als doorontwikkeling van het antinomianisme. Het boek van Joseph Hussey (1660-1726), God’s operations of grace but no offers of His grace, gepubliceerd in 1707, wordt vaak gezien als het startpunt van het hypercalvinisme. Voor deze […]
De 17e eeuw eindigde in Engeland met een felle theologische strijd, de pogingen van Robert Traill en Herman Witsius om vrede te stichten ten spijt. Sommigen verzetten zich zo fel tegen de andere partij dat ze zelf ook verder van de Bijbelse waarheid af kwamen te staan. Dit leidde enerzijds tot neonomianisme, wat voor velen […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!