Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Reformatie
Updated on 8 april 2025

Calvijn: zoek niet in het doolhof van de uitverkiezing

Johan den Haan
5 minutes
Share
Calvijn zegt: zoek niet in het doolhof van de uitverkiezing

De leer van de uitverkiezing wordt vaak aan de reformator Calvijn gekoppeld en dat is terecht. Hij heeft grondig nagedacht en geschreven over het thema uitverkiezing. Het is Gods genade alleen dat er mensen zalig worden. De Reformatie heeft hier weer alle nadruk op gelegd. Je hebt vast weleens gehoord van de vijf sola’s van de Reformatie. Deze vijf Latijnse termen verwoorden de kern van de reformatorische leer:

  • Sola fide: alleen door het geloof.
  • Sola gratia: alleen door genade.
  • Sola scriptura: alleen door de Schrift.
  • Solus Christus: alleen Christus.
  • Soli Deo gloria: alle eer komt alleen God toe.

In dit artikel wil ik kort een aantal punten uit de leer van Calvijn weergeven. Lukt het je om de vijf sola’s hierin terug te vinden?

Volgens Calvijn hebben we geen vrije wil om te geloven

Calvijn leert op basis van de Bijbel dat de mens geestelijk blind is (Joh. 1:5, 1 Kor. 2:14). Alleen door de verlichting van Gods Geest kunnen we geestelijke zaken begrijpen en Christus omhelzen (Joh. 1:13, Matth. 16:17, Joh. 3:27, Joh. 6:44-45) (Institutie 2.2.19-20).

In zijn Bijbelverklaring op Johannes 6:44 benadrukt Calvijn hetzelfde. Dat het Evangelie zonder onderscheid aan iedereen gepreekt moet worden, betekent niet dat iedereen het kan aannemen. Het geloof is niet een keuze van onze vrije wil, maar een gave van God. We komen alleen tot Jezus omdat God ons trekt (Joh. 6:44). Het is Gods vrije genade en niet afhankelijk van iets in ons. Dat benadrukt Calvijn nogmaals in zijn commentaar op Johannes 6:65, waar de nadruk valt op het woord ‘gegeven’ in plaats van ’trekken’ (vergelijk met Joh. 6:44).

Lees meer over Calvijn en de vrije wil.

Calvijn waarschuwt: houd je niet bezig met de uitverkiezing

Je kunt dus volgens Calvijn alleen geloven als God het geloof geeft. Calvijn werkt dit verder uit in de leer van de uitverkiezing. Alleen de mensen die God in de eeuwigheid heeft uitverkoren, ontvangen in hun leven het geloof. Door wedergeboorte verandert dan hun wil en gaan ze geloven. Betekent dit dat we moeten wachten tot die wedergeboorte plaatsvindt? Mogen we pas in Jezus geloven als we merken dat we wedergeboren zijn en dus bij de uitverkorenen horen?

Nee, Calvijn waarschuwt nadrukkelijk dat we ons niet met de uitverkiezing moeten bezighouden. In zijn commentaar op Johannes 6:40 zegt hij dat we de zaligheid verkrijgen langs de weg van gehoorzaamheid aan het Evangelie van Christus. Wie niet met Christus tevreden is, maar nieuwsgierig naar de eeuwige verkiezing vraagt, probeert zalig te worden buiten de raad van God om (want die raad is: gehoorzaamheid aan het Evangelie van Christus). De verkiezing is verborgen en geheim, zegt Calvijn, en het is dwaas om in het doolhof van de uitverkiezing te willen zoeken. Doe je dat toch, dan loop je vast en haal je een ondoordringbaar diepe duisternis over je heen (zie Institutie 3.24.4). 

Er is maar één kenmerk waardoor je kunt weten dat je uitverkoren bent: het geloof in Christus. Dat geloof is volgens Calvijn een overvloedig bewijs van je verkiezing. Hij noemt het heiligschennis als we dieper willen zoeken dan het eenvoudige getuigenis van de Heilige Geest. Ik laat Calvijn zelf aan het woord: ‘Christus is dus de spiegel waarin wij onze verkiezing moeten en ook, zonder gevaar van bedrogen te worden, mogen zien. (…) Het is daarom zeker een overtuigend en onomstotelijk bewijs dat wij in het boek des levens geschreven zijn, als wij gemeenschap met Christus hebben’ (Institutie 3.24.5).

De prediking moet volgens Calvijn gericht zijn op het geopenbaarde Evangelie

In de vorige blogpost hebben we gezien hoe Luther preekte. Bij Calvijn zien we dezelfde elementen terugkomen. Hij verstopt de uitverkiezing niet, maar wijst zijn luisteraars vooral op het vrije Evangelie. Volgens Calvijn moeten we in de prediking niet beginnen bij de uitverkiezing, maar bij wat God in het Evangelie heeft geopenbaard. Hij legt uit:

Ik zend de mensen in geen geval naar Gods verborgen verkiezing om vandaar hun heil begerig te verwachten, maar ik beveel hen rechtstreeks naar Christus te gaan, in Wie ons het heil is voorgesteld, dat anders in God verborgen zou blijven… Wij moeten allerminst beginnen bij wat God voor de schepping der wereld over ons bepaald heeft maar bij hetgeen ons van Zijn vaderlijke liefde in Christus is geopenbaard en bij hetgeen Christus Zelf ons door het Evangelie dagelijks predikt.

Johannes Calvijn, Gods eeuwige predestinatie, vol. VIII, Calvin Opera (Baum, Cunitz, Reuss, 1863), 306; Geciteerd in: J. van Genderen, ‘Calvijns dogmatisch werk’, in Zicht op Calvijn (Amsterdam: Buijten & Schipperheijn, 1965), 40

Voor Calvijn is het geloof onlosmakelijk verbonden met het Woord van God, de Bijbel. Daarin komt God naar ons toe. Calvijn zegt: als we een preek horen, is het als het ware alsof de Heere Jezus Zelf voor ons staat, in de kleding van Zijn Evangelie (Institutie 3.2.6). In zijn Bijbelcommentaar op Hebreeën 9:20 gaat Calvijn zelfs nog verder: wanneer de stem van de prediker klinkt en het Evangelie wordt gepredikt, druppelt het heilige bloed van Christus op de gemeente.

Als we dat beseffen, zullen we dan niet ijveriger en met meer eerbied luisteren? Durf je dit bloed te negeren?

Tags : Calvijn Uitverkiezing Vrije wil

4 Comments

  • Rebecca Eckhardt
    8 april 2025

    Mooi, goed leesbaar..
    Dank hiervoor!

    Reply
  • Hes
    8 april 2025

    Ha Johan,
    Dank voor je blog.

    Wat eerder al een nieuw inzicht voor mij was is dat de uitverkiezing niet aan ons is maar aan God èn we dus niet op Zijn plaats moeten gaan staan. (Wat we snel doen). En nu dat de 5 sola’s naast elkaar staan. Het ene sluit het andere niet uit.
    Bedankt!! 🙂

    Reply
  • Abraham Wisse
    9 april 2025

    Halleluja!

    Reply
  • Ko Biersteker
    9 april 2025

    Prachtig! Gezond bijbels onderwijs in heldere taal.

    Reply

Geef een reactie Reactie annuleren

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.

Lees ook het boek

Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!

Recente artikelen

Het spanningsveld tussen uitverkiezing en aanbod van genade in de preek van de Heere in Johannes 6
Hoe preekt de Heere Jezus?
5 minutes 22 juli 2025
William Ames legt het aanbieden en aannemen van Christus Bijbels uit.
Christus aanbieden en aannemen: wat we van Ames kunnen leren
6 minutes 2 juli 2025
Het algemeen aanbod van genade heeft geen algemene verzoening nodig. De geopenbaarde wil van God dat Christus beschikbaar is voor zondaren is duidelijk genoeg.
Algemeen aanbod en algemene verzoening
6 minutes 20 juni 2025
Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025

Recente reacties

  • G op Redeneer het Evangelie niet weg
  • G op Redeneer het Evangelie niet weg
  • Martin op Redeneer het Evangelie niet weg
  • G op Redeneer het Evangelie niet weg
  • Johan den Haan op Redeneer het Evangelie niet weg

Categorieën

  • Algemeen
  • Bijbelstudie
  • Dordtse Leerregels
  • Puriteinen
  • Reformatie
  • Uitleg

Tags

Aannemen Aanvechting Algemeen aanbod Algemene verzoening Belijdenis Bijbelse onderbouwing Bijbelstudie Calvijn Dordtse Leerregels Dwaling Evangelie Geloof Heilige Geest Kerkgeschiedenis Luther Onvoorwaardelijk aanbod Particuliere verzoening Prediking Puriteinen Remonstranten Spanningsveld Uitverkiezing Vrije wil Welkom Welmenend aanbod Zekerheid

Recente artikelen

Het spanningsveld tussen uitverkiezing en aanbod van genade in de preek van de Heere in Johannes 6
Hoe preekt de Heere Jezus?
5 minutes 22 juli 2025
William Ames legt het aanbieden en aannemen van Christus Bijbels uit.
Christus aanbieden en aannemen: wat we van Ames kunnen leren
6 minutes 2 juli 2025
Het algemeen aanbod van genade heeft geen algemene verzoening nodig. De geopenbaarde wil van God dat Christus beschikbaar is voor zondaren is duidelijk genoeg.
Algemeen aanbod en algemene verzoening
6 minutes 20 juni 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.

Calvijn: zoek niet in het doolhof van de uitverkiezing

Or copy link

Clipboard Icon