Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Reformatie
Updated on 14 april 2025

Calvijn: in de prediking wordt Christus aangeboden

Johan den Haan
7 minutes
Share
Calvijn zegt dat in de prediking Christus wordt aangeboden

In het vorige artikel zagen we hoe Calvijn heel duidelijk wijst op de eenzijdige genade van God. Zalig worden is alleen mogelijk door Gods genade. Wij kunnen daar als mens niets aan bijdragen. Tegelijkertijd waarschuwt Calvijn dat we niet moeten verdwalen in het doolhof van de uitverkiezing. Laten we ons niet bezighouden met de vraag wat God in de eeuwigheid over ons heeft besloten, maar rechtstreeks naar Christus gaan. In de prediking wordt Christus aan alle hoorders aangeboden met de oproep om in Hem te geloven, aldus Calvijn.

In de prediking wordt Gods genade aan iedereen aangeboden, maar alleen de uitverkorenen zullen het aannemen. Is dat aanbod dan wel eerlijk? Er wordt mij iets heel moois voorgehouden, maar ik kan het niet zelf aannemen. Voel je hoe je met deze vragen het doolhof van de uitverkiezing weer inloopt? Zullen we eens kijken hoe Calvijn hiermee omgaat?

Calvijn: God wil dat iedereen zich bekeert en gelooft

Vooraf is het belangrijk om te beseffen dat we met ons menselijk verstand God nooit volledig kunnen begrijpen. Laten we dat accepteren en eenvoudig vasthouden aan wat we in de Bijbel lezen, zonder te proberen daar een logisch sluitend denksysteem van te maken. Hoe Calvijn hiermee omgaat, zien we in zijn Bijbelcommentaar. Ik wil er twee Bijbelteksten uitlichten.

Als eerste Ezechiël 18:23. Hier zegt de Heere dat Hij liever heeft dat goddelozen zich bekeren en leven dan dat ze goddeloos sterven en dus verloren gaan. Maar als God iedereen oproept zich te bekeren, is er dan geen uitverkiezing? Calvijn antwoordt dat Ezechiël hier niet spreekt van Gods verborgen wil, maar van Gods geopenbaarde wil. Gods geopenbaarde wil is dat Hij de behoudenis van ieder mens wil. Toch weten we dat God de goddelozen verdoemt. Calvijn legt uit dat God maar één wil heeft, maar dat wij als mensen niet kunnen begrijpen hoe Gods verborgen besluit (de uitverkiezing) kan samengaan met Zijn geopenbaarde wil (God wil dat we ons bekeren en leven). Pas in de hemel zullen we dat begrijpen.

Een andere plaats waar we duidelijk zien hoe Calvijn met Gods geopenbaarde wil omgaat, is 2 Petrus 3:9. Ik laat Calvijn aan het woord:

Niet willende, dat enigen verloren gaan. Dit is een wonderbare liefde tot het menselijke geslacht, dat Hij ze allen wil zalig hebben, en gereed is ter zaligheid op te nemen, die moedwillig verloren gaan. Doch deze orde is wel op te merken, dat God bereid is allen tot boetvaardigheid te ontvangen, opdat niemand verloren ga: want met deze woorden wordt aangewezen het middel om zaligheid te verkrijgen. Hierom, wie van ons naar zijn zaligheid staat, dat hij leert deze weg in te gaan.

Maar hier kon men vragen: zo God niet wil dat iemand verloren ga, waarom gaan daar zovelen verloren? Ik antwoord, dat hier niet gesproken wordt van den verborgen raad Gods, waarbij de verworpenen tot hun verderf geordineerd zijn, maar alleen van den wil, die ons in het Evangelie geopenbaard wordt. Want daar biedt God de hand een iegelijk zonder onderscheid. Doch Hij grijpt alleen die aan, en leidt ze tot Zich, welke Hij vóór de schepping der wereld verkoren heeft. Ook brengt het woord dat Petrus gebruikt zoveel mede, dat God wil dat allen, die tevoren verwoest en verstrooid waren, te zamen tot bekering komen.

De boodschap voor ons is: redeneer niet over de verborgen besluiten van God, maar richt je op Zijn wonderlijke liefde. God heeft in de Bijbel bekendgemaakt dat Hij niet wil dat je verloren gaat, maar dat je je bekeert en gelooft in Zijn Zoon, de Heere Jezus!

Het aanbod van genade in de prediking van Calvijn

Wat betekent dit voor de prediking van Calvijn? In het boek op deze website schrijf ik uitgebreider over het aanbod van genade in de geschriften en prediking van Calvijn. De kernpunten daaruit zijn:

  • Bij Calvijn heerst de uitverkiezing niet over het aanbod van genade. Zoals ik zojuist liet zien, laat Calvijn beide zaken naast elkaar staan, zonder de schijnbare tegenstrijdigheid voor ons menselijk verstand begrijpelijk te maken. De inhoud van de prediking en het adres van het aanbod van genade worden bij Calvijn niet ingeperkt door de uitverkiezing.
  • Voor Calvijn zijn Woord en Geest onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Hij beschrijft de verhouding tussen Geest en Woord tweezijdig: in de toe-eigening van het heil werkt ‘niet alleen’ de Geest, ‘maar ook’ het door de mensen gepredikte Woord. En om tot geloof te komen, komt het ‘niet alleen’ aan op het gepredikte Woord, ‘maar ook’ op de Geest Die het geloof inwendig werkt.
  • Calvijn leert een algemeen aanbod van genade. In het Evangelie wordt Christus aan iedereen, zonder onderscheid, aangeboden (zie bijvoorbeeld Calvijns Bijbelcommentaar op Luk. 2:10, Joh. 3:16, Joh. 6:32, Joh. 12:47, Hand. 2:21, Rom. 1:16, Rom. 5:18). Dat God sommigen uitverkiest en aan allen zonder onderscheid de zaligheid verkondigt, gaat volgens Calvijn goed samen (zie Institutie 3.24.17).
  • Calvijn leert een welmenend aanbod van genade. Als God iedereen die het Evangelie hoort Zijn genade welmenend aanbiedt, betekent dat volgens Calvijn dat God wil dat iedereen zich bekeert en gelooft. Die eis ligt dus op iedereen, ook al schenkt God het geloof niet aan iedereen. Zo maakt Calvijn onderscheid tussen wat God wil in Zijn voor ons verborgen besluit en wat God van ons vraagt in Zijn geopenbaarde wil (die Hij in het Evangelie heeft geopenbaard).

We zien dus bij Calvijn heel duidelijk twee van de drie kernwoorden van een Bijbels aanbod van genade terugkomen. Het kernwoord ‘onvoorwaardelijk’ werd pas later in de strijd met het neonomianisme belangrijk.

Calvijn geeft zijn luisteraars geen rust

Met bovenstaande kernpunten leg ik uit hoe Calvijn de verhouding tussen de uitverkiezing en het aanbod van genade ziet. Ik wil je er opnieuw voor waarschuwen om niet het doolhof van de uitverkiezing in te lopen. Luister niet naar het stemmetje in je hoofd dat zegt: zie je wel, God schenkt niet iedereen het geloof, dus wat kan ik eraan doen?

Richt je op wat God in Zijn Evangelie zegt. Zie hoe Hij nodigt, Zijn genade aanbiedt en aandringt, ondanks dat wij zo vaak geen interesse hebben. In een preek over Jesaja 55:1-2 wijst Calvijn erop dat we bij gebrek aan geestelijk voedsel zo weinig moeite doen om eten te zoeken, terwijl we in geval van lichamelijke honger vanzelf naar voedsel op zoek gaan. Wat is het dan de goedheid van God, zegt Calvijn, dat Hij toch tot ons spreekt!

En hoewel Hij ziet hoe dom wij zijn, spoort Hij ons des te meer aan om bij Hem te vinden al wat ons ontbreekt. Hoewel Hij ziet dat wij er als het ware van walgen, tracht Hij onze eetlust op te wekken. Hoewel Hij onze traagheid en luiheid ziet, prikkelt Hij ons en geeft ons als het ware de sporen, opdat wij haast zullen maken.

Calvijn geeft zijn hoorders geen rust. Niemand kan zich verontschuldigen en zorgeloos naar huis gaan. Nee, met ernst en aandrang wijst hij al zijn hoorders op de noodzaak om Christus te zoeken. Zie Zijn rijkdom! Geloof dat Hij niemand wegstuurt die tot Hem komt (Joh. 6:37)! Hij opent Zijn armen wijd en toont ons Zijn vrijgevigheid. Aan het slot van deze preek zet Calvijn Christus centraal en moedigt hij de gemeente aan tot Hem te gaan:

Vast staat, dat wij hier ernstig vermaand worden om bij Hem te komen zoeken alles wat ons ontbreekt. En – om een lang verhaal kort te maken – Hij stelt Christus voor ons centraal, Hij die de bron is van al het goede, opdat wij in Hem zullen vinden wat wij nodig hebben. En zoals Hij eenmaal uitgesproken heeft toen Hij in deze wereld verkeerde, dat al wie tot Hem komt verzadigd zal worden, en ook dat stromen van levend water uit zijn binnenste zullen vloeien.

Lees de hele preek van Calvijn hier .

Tags : Algemeen aanbod Calvijn Prediking Spanningsveld Welmenend aanbod

1 Comment

  • Abraham Wisse
    15 april 2025

    Genade groot, oneindig groot!

    Reply

Geef een reactie Reactie annuleren

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.

Lees ook het boek

Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!

Recente artikelen

Het spanningsveld tussen uitverkiezing en aanbod van genade in de preek van de Heere in Johannes 6
Hoe preekt de Heere Jezus?
5 minutes 22 juli 2025
William Ames legt het aanbieden en aannemen van Christus Bijbels uit.
Christus aanbieden en aannemen: wat we van Ames kunnen leren
6 minutes 2 juli 2025
Het algemeen aanbod van genade heeft geen algemene verzoening nodig. De geopenbaarde wil van God dat Christus beschikbaar is voor zondaren is duidelijk genoeg.
Algemeen aanbod en algemene verzoening
6 minutes 20 juni 2025
Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025

Recente reacties

  • G op Redeneer het Evangelie niet weg
  • G op Redeneer het Evangelie niet weg
  • Martin op Redeneer het Evangelie niet weg
  • G op Redeneer het Evangelie niet weg
  • Johan den Haan op Redeneer het Evangelie niet weg

Categorieën

  • Algemeen
  • Bijbelstudie
  • Dordtse Leerregels
  • Puriteinen
  • Reformatie
  • Uitleg

Tags

Aannemen Aanvechting Algemeen aanbod Algemene verzoening Belijdenis Bijbelse onderbouwing Bijbelstudie Calvijn Dordtse Leerregels Dwaling Evangelie Geloof Heilige Geest Kerkgeschiedenis Luther Onvoorwaardelijk aanbod Particuliere verzoening Prediking Puriteinen Remonstranten Spanningsveld Uitverkiezing Vrije wil Welkom Welmenend aanbod Zekerheid

Recente artikelen

Het spanningsveld tussen uitverkiezing en aanbod van genade in de preek van de Heere in Johannes 6
Hoe preekt de Heere Jezus?
5 minutes 22 juli 2025
William Ames legt het aanbieden en aannemen van Christus Bijbels uit.
Christus aanbieden en aannemen: wat we van Ames kunnen leren
6 minutes 2 juli 2025
Het algemeen aanbod van genade heeft geen algemene verzoening nodig. De geopenbaarde wil van God dat Christus beschikbaar is voor zondaren is duidelijk genoeg.
Algemeen aanbod en algemene verzoening
6 minutes 20 juni 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.

Calvijn: in de prediking wordt Christus aangeboden

Or copy link

Clipboard Icon