Veel mensen worstelen met vragen over het aanbod van genade. Waarom krijg ik een aanbod als ik het zelf niet kan aannemen? Meent God het wel oprecht, als dit aanbod toch alleen voor de uitverkorenen geldt? Waarom is het zo belangrijk dat er een ruim aanbod wordt gepreekt? Zegt de Heere Jezus niet Zelf in […]
Vind jij termen als ‘aanbieden’ en ‘aannemen’ verwarrend of zelfs verdacht? De puritein William Ames helpt ons om deze woorden helder en Bijbels te begrijpen. Achtergrond William Ames (1576-1633), ook bekend onder zijn Latijnse naam Amesius, was een Engelse puritein. Hij vluchtte naar Nederland vanwege vervolging. Al vóór de Dordtse Synode (1618-1619) schreef hij boeken […]
Mag je tegen iedereen zeggen: ‘Jezus is voor jou gestorven’? En als dat niet mag, wat mag je dan wél zeggen? Kun je het Evangelie dan nog wel aan iedereen aanbieden? In de kerkgeschiedenis is dit een terugkerende vraag: kan er een algemeen aanbod van genade zijn zonder algemene verzoening? Voor velen is dit ook […]
Paulus noemt het Evangelie een kracht Gods tot zaligheid (Rom. 1:16). Arminius, de vader van de remonstrantse leer, redeneerde net zolang totdat de kracht van het Evangelie weg was. Bij de remonstranten is de zaligheid immers niet meer afhankelijk van Gods genade, maar van de keuze van de mens. De Dordtse Synode heeft deze dwaling […]
In vorige blogposts heb ik laten zien hoe Luther preekte en hoe Calvijn met het aanbod van genade omging. Deze reformatoren wijzen de vrije wil af en tegelijkertijd prediken ze nadrukkelijk Gods aanbod van genade. Deze schijnbare tegenstrijdigheid kunnen we niet met menselijk redeneren oplossen. Wie dat toch probeert, belandt in dwalingen. Honderd jaar nadat […]
De vorige keer zagen we wat het verschil is tussen zwak en sterk geloof, en hoe Perkins pastorale raad geeft bij aanvechtingen. Iemand met een zwak geloof neemt de toevlucht tot Christus. Hij verlangt oprecht naar verzoening met Christus, maar durft Gods beloften niet op zichzelf toe te passen. Hoe kan dit zwakke geloof sterk […]
In de vorige blogartikelen heb ik geschreven over de Reformatie. Luther en Calvijn preken voluit het aanbod van genade zonder dat dit ten koste gaat van hun onderwijs over de leer van de uitverkiezing. Volgens de reformatoren wordt Christus ons aangeboden in de prediking. Dit is geen vrijblijvend aanbod. Het gaat gepaard met de oproep […]
In het vorige artikel zagen we hoe Calvijn heel duidelijk wijst op de eenzijdige genade van God. Zalig worden is alleen mogelijk door Gods genade. Wij kunnen daar als mens niets aan bijdragen. Tegelijkertijd waarschuwt Calvijn dat we niet moeten verdwalen in het doolhof van de uitverkiezing. Laten we ons niet bezighouden met de vraag […]
De leer van de uitverkiezing wordt vaak aan de reformator Calvijn gekoppeld en dat is terecht. Hij heeft grondig nagedacht en geschreven over het thema uitverkiezing. Het is Gods genade alleen dat er mensen zalig worden. De Reformatie heeft hier weer alle nadruk op gelegd. Je hebt vast weleens gehoord van de vijf sola’s van […]
Luther is heel duidelijk in zijn discussie met Erasmus over de vrije wil. Mensen hebben geen vrije wil meer om in God te gaan geloven. Onze wil is zonder genade ‘geknecht’ en een slaaf van de duivel. Wat betekent dit voor het aanbod van genade in de prediking van Luther? Luther over Johannes 3:16 Misschien […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!