Op de boeken van onder andere Eaton, Crisp en Saltmarsh volgen stevige reacties. Beschuldigingen vliegen over en weer. Samuel Rutherford is misschien wel de meest venijnige tegenstander van de antinomianen. Toch blijft hij in het gereformeerde midden, omdat hij zich net zo krachtig afzet tegen het arminianisme. De werken van Rutherford Rutherford heeft een vlotte […]
Aan de hand van de leer van Perkins, Ames, Sibbes en Preston heb ik laten zien hoe de eerste puriteinen omgingen met de spanning tussen Gods soevereine verkiezing en het aanbod van genade. Deze vier theologen vertegenwoordigen belangrijke stromingen die de verdere ontwikkeling van de puriteinse theologie hebben bepaald. Dit geeft ons dus een goed […]
Zoals gezegd worden Ames en Sibbes gezien als de grondleggers van de twee hoofdstromingen in het puritanisme, de Amesians of ‘Intellectual Fathers’ en de Sibbesians of ‘Spiritual Brethren’. Richard Sibbes (1577-1635) is minder systematisch dan Ames, maar zijn werk raakt veel zondaren door zijn pastorale warmte en zijn diepe vertrouwen op Gods genade. Als je […]
John Preston (1587-1628) was een gewaarde predikant, die wordt omschreven als een zoeker van zielen. Preston werd gevormd door Sibbes en is dan ook een Sibbesian. De prediking van Preston is gebruikt als middel tot de bekering van Thomas Shepard. Ze heeft ook de prediking van Thomas Goodwin veranderd. Prestons leer speelde een belangrijke rol […]
We hebben gezien dat Beza ervan wordt beschuldigd dat hij de leer van de Reformatie te veel heeft gesystematiseerd; hij zou de Bijbelse spanning eruit hebben gehaald. Deze beschuldigingen bleken onterecht. Beza laat de spanning tussen de uitverkiezing en een algemeen en welmenend aanbod van genade staan, ondanks dat hij er verder over doorredeneert. Voor […]
We hebben in dit hoofdstuk de stap naar Engeland gemaakt. De Nederlandse theologie bleek flink beïnvloed door Engelse en Schotse theologen, doordat zij naar ons land vluchtten en veel van hun boeken werden vertaald. Daarnaast zijn de Westminster Confessie en Grote en Kleine Catechismus de laatste grote reformatorische belijdenisgeschriften. Door hun compleetheid zijn het wel […]
De Schotse hoogleraar en predikant David Dickson (1583-1662) speelde een essentiële rol bij het vestigen van het orthodoxe christendom in Schotland. Hij verzorgde onder meer het eerste volledige commentaar op de Westminster Confessie. In 1650 schreef hij samen met James Durham (1622-1658) het beroemde boekje The Sum of Saving Knowledge (De kern van de kennis […]
We hebben gezien dat de Dordtse Leerregels heel duidelijk zijn over de vrije wil en de uitverkiezing. We zagen ook dat ieder hoofdstuk begint in het diepdonkere dal van de zonden en de totale verdorvenheid van de mens. Wat echter opvalt, is dat de Dordtse Leerregels iedere keer voordat de leerstukken van de uitverkiezing (hoofdstuk […]
We kunnen nu de vraag beantwoorden wat het aanbod van genade is. Het aanbod van genade is niet het ‘in bezit stellen’ van Gods genade, maar het aanbieden van Christus als beschikbare Zaligmaker. Dit aanbod van genade is algemeen, welmenend en onvoorwaardelijk: Algemeen: voor iedereen, zonder onderscheid. Onvoorwaardelijk: zonder enige eis of voorwaarde waaraan een […]
Waarom wordt er een aanbod van genade gedaan aan zondaren? Als God alle mensen dit aanbod doet, wil Hij dan dat iedereen zalig wordt? Dit brengt ons bij het derde kernwoord van het aanbod van genade: welmenend. Het welmenend aanbod van genade God meent het als Hij ons door Zijn Evangelie roept. Hij doet ons […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!