Theodorus Beza (1519-1605) was de opvolger van Calvijn in Genève. Hij staat bekend als degene die de calvinistische verkiezingsleer heeft uitgebouwd tot een volledige, gesystematiseerde dubbele predestinatieleer. Het is dus belangrijk om te onderzoeken hoe Beza de verhouding tussen de uitverkiezing en het aanbod van genade zag. Zorgde Beza voor een calvinisme dat afwijkt van […]
We hebben in dit hoofdstuk de stap naar Engeland gemaakt. De Nederlandse theologie bleek flink beïnvloed door Engelse en Schotse theologen, doordat zij naar ons land vluchtten en veel van hun boeken werden vertaald. Daarnaast zijn de Westminster Confessie en Grote en Kleine Catechismus de laatste grote reformatorische belijdenisgeschriften. Door hun compleetheid zijn het wel […]
De Schotse hoogleraar en predikant David Dickson (1583-1662) speelde een essentiële rol bij het vestigen van het orthodoxe christendom in Schotland. Hij verzorgde onder meer het eerste volledige commentaar op de Westminster Confessie. In 1650 schreef hij samen met James Durham (1622-1658) het beroemde boekje The Sum of Saving Knowledge (De kern van de kennis […]
Nu de historische context in Engeland, de theologische context van de vroege puriteinen en de context van de Westminster Assembly zijn geschetst, is het tijd om te kijken naar de leer in de Westminster documenten. Om helder te krijgen wat de Westminster Confessie en de Grote Catechismus van Westminster leren over het aanbod van genade […]
We hebben gezien dat de Dordtse Leerregels heel duidelijk zijn over de vrije wil en de uitverkiezing. We zagen ook dat ieder hoofdstuk begint in het diepdonkere dal van de zonden en de totale verdorvenheid van de mens. Wat echter opvalt, is dat de Dordtse Leerregels iedere keer voordat de leerstukken van de uitverkiezing (hoofdstuk […]
We kunnen nu de vraag beantwoorden wat het aanbod van genade is. Het aanbod van genade is niet het ‘in bezit stellen’ van Gods genade, maar het aanbieden van Christus als beschikbare Zaligmaker. Dit aanbod van genade is algemeen, welmenend en onvoorwaardelijk: Algemeen: voor iedereen, zonder onderscheid. Onvoorwaardelijk: zonder enige eis of voorwaarde waaraan een […]
We zagen in de Dordtse Leerregels II.5 dat de belofte van het Evangelie ‘zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof‘. Er is dus een algemeen aanbod van genade. Dat komt tot iedereen, zonder verschil te maken. Het aanbod is er niet alleen voor wedergeborenen of ontdekte zondaren. Niemand kan […]
Calvijn neemt net als Luther een duidelijk en vergelijkbaar standpunt in over de vrije wil. Daarnaast heeft Calvijn een verder uitgewerkt standpunt over de uitverkiezing en verwerping dan Luther. Wat betekent dit voor het aanbod van genade bij Calvijn? Calvijn probeert geen logisch sluitend systeem te maken Calvijn leert heel duidelijk een algemeen en welmenend […]
Als de mens geen vrije wil heeft, mogen we het Evangelie dan ook niet prediken en aanbieden? Zeker wel, betoogt Luther in zijn boek De geknechte wil. Zoals ik aan de hand van Luther en Calvijn liet zien, zijn de vele beloften in de Bijbel geen reden om de mens een vrije wil toe te […]
Het aanbod van genade, moeten we het daar nu weer over gaan hebben? Heeft dat nog niet genoeg strijd en verwijdering opgeleverd in de kerkgeschiedenis, ook in de afgelopen jaren? Dit kunnen zomaar de eerste vragen zijn die in je opkomen als je dit ‘boek’ ziet. Waarom dit boek? Ik ben ervan overtuigd dat het […]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er nieuwe artikelen zijn.
Het digitale boek op deze website bevat een diepgaande studie naar de historische discussies over het aanbod van genade. Ik laat zien hoe theologen sinds de Reformatie aankijken tegen het spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en de menselijke verantwoordelijkheid. Daarnaast bespreek ik de verschillende dwalingen rondom dit thema en hoe de gereformeerde theologen hierop gereageerd hebben. Begin met lezen!