Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  4. Vroege puriteinse theologie
  5. Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
Laatst bijgewerkt op 20 februari 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie

Aan de hand van de leer van Perkins, Ames, Sibbes en Preston heb ik laten zien hoe de eerste puriteinen omgingen met de spanning tussen Gods soevereine verkiezing en het aanbod van genade. Deze vier theologen vertegenwoordigen belangrijke stromingen die de verdere ontwikkeling van de puriteinse theologie hebben bepaald. Dit geeft ons dus een goed overzicht van de bandbreedte van de gereformeerde theologie. We kunnen nu een aantal conclusies trekken over het functioneren van het aanbod van genade in de puriteinse theologie.

Overeenstemming in de vroege puriteinse theologie op kernpunten aanbod van genade

Om te beginnen zijn er veel thema’s waarin Perkins, Ames, Sibbes en Preston op één lijn zitten. Ze leren alle vier:

  • De mens heeft geen vrije wil wat de geestelijke dingen betreft. Zowel uitverkiezing als verwerping hangen af van Gods wil, niet van de waardigheid, wil of werken van de mens.
  • Het aanbod van genade is algemeen en komt tot iedereen die het Evangelie hoort. Predikanten moeten het aanbod van genade zonder onderscheid prediken aan alle hoorders.
  • Het aanbod van genade gaat samen met het bevel om dit te geloven. Het is geen vrijblijvend advies of slechts een goede raad.
  • Het aanbod van genade kan alleen worden aangenomen door het geloof. Dat geloof is een gave van God, gewerkt door de Heilige Geest. Dit wordt ook wel de inwendige roeping genoemd.
  • Het is de verantwoordelijkheid van de mens om dit aanbod aan te nemen. Indien hij dit niet doet, gaat hij door eigen schuld verloren.

Verschil: oplossing voor spanning tussen uitverkiezing en welmenend aanbod van genade

Er is dus een duidelijke kern waar ze alle vier aan vasthouden. Er is echter ook diversiteit in hun visie. Op drie punten is er een duidelijk verschil tussen deze vier theologen. Als eerste lossen ze de spanning tussen de uitverkiezing en het welmenend aanbod van genade anders op:

  • Perkins: het aanbod van genade is alleen bedoeld voor de uitverkorenen. Maar omdat predikanten niet weten wie dat zijn, moeten ze er in liefde van uitgaan dat alle hoorders daar mogelijk bij horen. Daarnaast leert de Bijbel het bevel tot geloof. Het aanbod van genade moet dus welmenend worden gebracht omdat het een bevel van God is en omdat op die manier de uitverkorenen worden bereikt.
  • Ames: ook bij Ames rust het welmenend aanbod van genade op Gods bevel om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus.
  • Sibbes: volgens Sibbes smeekt God mensen in Zijn Evangelie om op Zijn huwelijksaanzoek in te gaan. We kunnen dus zeggen dat bij Sibbes, net als in de Dordtse Leerregels, het welmenend aanbod van genade is gebaseerd op de algenoegzaamheid van het offer van Christus.
  • Preston: het welmenend aanbod van genade is gebaseerd op het offer van Christus. Christus is daadwerkelijk voor alle mensen gestorven. Als je het aanbod afwijst, wijs je het bloed van Christus af en ben je dus schuldig aan Zijn bloed.

Kortom, het algemeen welmenend aanbod wordt in de puriteinse theologie gegrond op de algemene verzoening (Engels hypothetisch universalisme, Preston), op de algenoegzaamheid van het offer van Christus (Dordtse Leerregels, Sibbes) of op het bevel van God (Perkins, Ames).

Verschil: definitie van geloof en plicht tot geloof

Het tweede verschil tussen Perkins, Ames, Sibbes en Preston is hun definitie van het geloof en dus ook van de plicht tot geloof:

  • Perkins: iedereen heeft de plicht om te geloven dat hij uitverkoren is.
  • Ames en Sibbes: de eerste daad van het geloof is niet geloven dat je uitverkoren bent of dat Christus voor jou gestorven is. Geloven is je op Christus werpen als een voldoende en getrouwe Zaligmaker. De plicht tot geloof is dus de plicht om naar Christus te gaan en je aan Hem toe te vertrouwen.
  • Preston: iedereen wordt opgeroepen om te geloven dat Christus voor hem gestorven is.

Verschil: voorbereidend werk

Als derde is er een accentverschil in de prediking van de Amesians (Perkins, Ames) en de Sibbesians (Sibbes, Preston). De Amesians leggen meer nadruk op het voorbereidende werk, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor de wet. De wet moet het harde hart verbreken en zondaren klaarmaken voor het Evangelie. Bij de Sibbesians staat de liefde van God meer voorop. Ze ontkennen de noodzaak en de functie van de wet niet, maar leggen daar wel veel minder nadruk op.

Conclusie: het aanbod van genade in de puriteinse theologie

Over de kernpunten van het aanbod van genade is dus veel overeenstemming in de puriteinse theologie. Toch is er ook de nodige diversiteit in de manier waarop verschillende puriteinen de spanning tussen de uitverkiezing en het welmenend aanbod van genade oplossen en hoe ze de plicht tot geloof definiëren. De kolom ‘gereformeerd’ in de samenvattende tabel die ik in het inleidende hoofdstuk heb getoond, is dus echt een samenvatting. In werkelijkheid is er binnen de gereformeerden nog best wat diversiteit. Toch heeft men ondanks deze diversiteit gezamenlijke belijdenissen kunnen opstellen. Dat hebben we gezien bij de Dordtse Synode en we zullen in het vervolg van dit hoofdstuk zien dat dit ook het geval was op de Westminster Assembly.

  • Tagged:
  • Algemeen aanbod
  • Plicht tot geloof
  • Puriteinse theologie
  • Welmenend aanbod
Vorige Preston en het Engelse hypothetisch universalisme Volgende De vergaderingen van de Westminster Assembly

Gerelateerde artikelen

  • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
  • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
  • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Aanbod van Genade
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
  • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Vroege puriteinse theologie
  • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Aan wie wordt de genade aangeboden?
  • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • Ames en de systematisering van de theologie
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.