Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  4. Vroege puriteinse theologie
Laatst bijgewerkt op 20 februari 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Vroege puriteinse theologie

In het vorige artikel onderzochten we hoe verschillende groepen puriteinen zich wilden verhouden tot de anglicaanse staatskerk. Vanaf nu gaan we met een andere, meer inhoudelijke bril naar het puritanisme kijken. In de puriteinse theologie staan de heiligheid van God, de ernst van de zonde en de praktijk der godzaligheid (praxis pietatis) centraal. Wat betekent dit voor hun omgang met de spanning tussen Gods soevereine uitverkiezing en het aanbod van genade aan zondaren?

Vier beïnvloeders van de puriteinse theologie

In deze paragraaf onderzoek ik hoe vier invloedrijke puriteinen, William Perkins (1558–1602), William Ames (1576–1633), Richard Sibbes (1577–1635) en John Preston (1587–1628), op verschillende manieren deze spanning benaderden. Ik denk dat deze vier personen goede representanten zijn van de verschillende stromingen binnen het puritanisme in de 16e eeuw en dat ze de puriteinse theologie in belangrijke mate hebben gevormd.

Perkins

Perkins wordt terecht de ‘vader van het piëtistisch puritanisme’ genoemd. Hij bracht de losse elementen van puriteins denken samen in een coherente theologische visie en tilde deze naar een academisch niveau, waarmee hij de basis legde voor de verdere ontwikkeling van de puriteinse theologie. [1]W. van ’t Spijker, R. Bisschop, en W. J. Op ’t Hof, Het puritanisme: geschiedenis, theologie en invloed (Zoetermeer: Boekencentrum, 2001), 379; Zie ook: C. Graafland, Van Calvijn tot Comrie, oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het Gereformeerd Protestantisme, vol. 3 & 4 (Zoetermeer: Boekencentrum, 1994), 134. Vandaar dat ik begin met zijn visie op het aanbod van genade.

Ames

Ames en Sibbes worden gezien als de grondleggers van de twee hoofdstromingen in het puritanisme, de Amesians of ‘Intellectual Fathers’ en de Sibbesians of ‘Spiritual Brethren’. [2]Janice Knight, Orthodoxies in Massachusetts: Rereading American Puritanism (Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press, 1997), 2-3. Deze opdeling moeten we niet te zwart-wit zien, maar geeft goed aan dat ‘het’ puritanisme al in de 16e eeuw geen homogene stroming was die over alles hetzelfde dacht. De Amesians redeneerden meer vanuit Gods almacht en beschreven het verbond als een voorwaardelijke belofte. Ze legden de nadruk op de menselijke verantwoordelijkheid in de voorbereiding van het hart (in berouw en vernedering) op de beloofde verlossing. [3]Deze stroming staat ook wel bekend als het preparationisme, dat de nadruk legt op het voorbereidende werk. Koopman definieert het voorbereidend werk als volgt: ‘Onder het voorbereidend werk versta ik de periode tussen de staat waarin de mens van nature gerust leeft en het moment waarop de mens geestelijk bekwaam gemaakt wordt om onmiddellijk te geloven en de Heere Jezus Christus aan te nemen. In die periode verkeert hij onder de bediening van Wet en Evangelie en de algemene werkingen van Gods Geest. Onder de term voorbereidend werk versta ik dus de voorafgaande werkzaamheden vóór de “effectual call” of de inwendige roeping.’ H. Koopman, Het voorbereidend werk – Een onderzoek naar de invloed van een Engels concept op de theologie in Nederland in de zeventiende eeuw, Nederlandse Kerkhistorische Reeks 5 (Kampen: Summum Academic Publications, 2023), 24-25. Dat voorbereidend werk is een vrucht van de algemene genade en is voorbereidend op de bijzondere genade. Het gaat in het voorbereidend werk om het voelen van je zonden en het gebroken zijn van hart. Theologen die het voorbereidend werk leren, menen dat dit noodzakelijk is om tot geloof te komen. Andersom leidt voorbereidend werk niet automatisch en altijd tot het daadwerkelijk zaligmakend geloof. Koopman, 87-100. Ook zagen ze goede werken als een bewijs van zaligheid.

Sibbes

De Sibbesians legden meer nadruk op Gods liefde en kozen een meer bevindelijk-mystieke invalshoek. Voor hen was het verbond een onvoorwaardelijke schenking uit genade. [4]Knight, Orthodoxies in Massachusetts, 3-4. Hier gaan geen voorbereidingen aan vooraf en zeker geen menselijke stappen. Berouw en vernedering vloeien voort uit de wedergeboorte en gaan daar niet aan vooraf. [5]Koopman, Het voorbereidend werk, 175. Sibbes was minder systematisch dan Ames, maar zijn werk raakte veel zondaren door de pastorale warmte en zijn diepe vertrouwen op de genade van God.

Preston

Tot slot verdient Preston een plaats in deze studie vanwege zijn representatie van het Engels Hypothetisch Universalisme. Preston wordt gezien als een ‘Sibbesian’, maar hanteerde een ruimere verwoording van het offer van Christus. Hij benadrukte dat Christus daadwerkelijk voor iedereen is gestorven en kon zo een welmenend aanbod van genade brengen. Omdat op zowel de Dordtse synode als de Westminster Assembly heel wat aanhangers van het Engels Hypothetisch Universalisme aanwezig waren, is het goed om deze leer te bespreken.

Spanning tussen verkiezing en aanbod in vroege puriteinse theologie

Door de visies van Perkins, Ames, Sibbes en Preston op de uitverkiezing en het aanbod van genade te bespreken, kan ik laten zien hoe de eerste puriteinen omgingen met de spanning tussen Gods soevereine verkiezing en het aanbod van genade. Deze vier theologen vertegenwoordigen belangrijke stromingen die de verdere ontwikkeling van puriteinse theologie hebben bepaald en geven daarom een goed overzicht van de bandbreedte van de gereformeerde theologie.

Lees verder:

  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Ames en de systematisering van de theologie
  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • Preston en het Engels Hypothetisch Universalisme
  • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
Voetnoten   (5)
1
W. van ’t Spijker, R. Bisschop, en W. J. Op ’t Hof, Het puritanisme: geschiedenis, theologie en invloed (Zoetermeer: Boekencentrum, 2001), 379; Zie ook: C. Graafland, Van Calvijn tot Comrie, oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het Gereformeerd Protestantisme, vol. 3 & 4 (Zoetermeer: Boekencentrum, 1994), 134.
2
Janice Knight, Orthodoxies in Massachusetts: Rereading American Puritanism (Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press, 1997), 2-3.
3
Deze stroming staat ook wel bekend als het preparationisme, dat de nadruk legt op het voorbereidende werk. Koopman definieert het voorbereidend werk als volgt: 'Onder het voorbereidend werk versta ik de periode tussen de staat waarin de mens van nature gerust leeft en het moment waarop de mens geestelijk bekwaam gemaakt wordt om onmiddellijk te geloven en de Heere Jezus Christus aan te nemen. In die periode verkeert hij onder de bediening van Wet en Evangelie en de algemene werkingen van Gods Geest. Onder de term voorbereidend werk versta ik dus de voorafgaande werkzaamheden vóór de "effectual call" of de inwendige roeping.' H. Koopman, Het voorbereidend werk - Een onderzoek naar de invloed van een Engels concept op de theologie in Nederland in de zeventiende eeuw, Nederlandse Kerkhistorische Reeks 5 (Kampen: Summum Academic Publications, 2023), 24-25. Dat voorbereidend werk is een vrucht van de algemene genade en is voorbereidend op de bijzondere genade. Het gaat in het voorbereidend werk om het voelen van je zonden en het gebroken zijn van hart. Theologen die het voorbereidend werk leren, menen dat dit noodzakelijk is om tot geloof te komen. Andersom leidt voorbereidend werk niet automatisch en altijd tot het daadwerkelijk zaligmakend geloof. Koopman, 87-100.
4
Knight, Orthodoxies in Massachusetts, 3-4.
5
Koopman, Het voorbereidend werk, 175.
  • Tagged:
  • Amesians
  • Hypothetisch universalisme
  • Puriteinse theologie
  • Sibbesians
Vorige Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly Volgende Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme

Gerelateerde artikelen

  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • De vergaderingen van de Westminster Assembly
  • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
  • Ames en de systematisering van de theologie
  • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Vroege puriteinse theologie

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.