De Westminster Assembly over het aanbod van genadeVoordat ik de ontwikkelingen rondom het aanbod van genade in Nederland na de Dordtse Synode van 1618-1619 ga bespreken, richt ik me eerst op Engeland en Schotland. In dit hoofdstuk komen de vroege puriteinse theologie en de Westminster Assembly aan de orde. De volgende hoofdstukken richten zich op de strijd rondom het aanbod van genade in Engeland en Schotland.Ik hanteer deze volgorde omdat Engelse en Schotse puriteinse theologen veel invloed hadden in Nederland. Vanwege vervolgingen in eigen land staken ze in de 17e eeuw de Noordzee over. Daarnaast werden veel van hun boeken vertaald. Godsdienst volgt de handel, en goederenvervoer over water was veel goedkoper dan over land. Dit verklaart de nauwere banden met Engeland en Schotland ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland. [1]W.J. Op ’t Hof, ‘De verhouding van de Engelse en Schotse Kerk met de Nederlands vóór 1643’, in De Synode van Westminster 1643-1649, door W. van ’t Spijker (Houten: Den Hertog, 2002), 41. De 17e en 18e eeuw in Nederland zijn dan ook niet goed te begrijpen zonder de Engelse en Schotse context mee te nemen.In dit hoofdstuk beschrijf ik eerst de historische context van het puritanisme, waarbij ik kort de geschiedenis schets van de Reformatie tot de Westminster Assembly in 1643. Vervolgens laat ik zien hoe de meest invloedrijke vroege puriteinen (Perkins, Ames, Sibbes en Preston) dachten over thema’s als vrije wil, uitverkiezing, de reikwijdte van de verzoening en het aanbod van genade. Het ontstaan en verloop van de Westminster Assembly komen daarna aan de orde. Ik laat zien hoe de standpunten rondom het aanbod van genade van de vroege puriteinen terugkomen in de Westminster Confessie en de Grote Catechismus van Westminster. Aan de hand van het vaak met de Westminster belijdenissen meegebundelde Kern van de kennis tot zaligheid laat ik zien hoe de leer van Westminster in praktijk werd gebracht.Tijdslijn Westminster AssemblyDe tijdsbalk hieronder geeft een overzicht van de personen die ik in dit hoofdstuk bespreek en hun belangrijkste boeken die ik citeer.←160017001550156015701580159016001610162016301640165016601670168016901700William Perkins (1558 - 1602)William Ames (1576 - 1633)Richard Sibbes (1577 - 1635)David Dickson (1583 - 1662)John Preston (1587 - 1628)Westminster Assembly (1643 - 1649)William Perkins in 1591:A Golden Chain or The description of TheologyDit boek is gebaseerd op Romeinen 8:29-30 en biedt een overzicht van Gods plan voor verlossing met de stappen daarin als schakels in een gouden ketting. Het is een invloedrijk boek geweest voor de gereformeerde theologie.Lees verder over Perkins en de plicht tot geloof.Lees verder over Perkins en het aanbod van genade.William Perkins in 1598:A Christian and Plain Treatise of the Manner and Order of PredestinationDit boek is een meer toegespitste en pastorale uitwerking van het thema predestinatie. Het richt zich specifiek op de leer van verkiezing en verwerping en de praktische implicaties ervan voor het christelijke leven.Lees verder over Perkins en de plicht tot geloof.Lees verder over Perkins en het aanbod van genade.William Ames in 1623:The Marrow of Sacred DivinityHet belangrijkste werk van Ames was “The Marrow of Sacred Divinity” ook wel “The Marrow of Theology” genoemd. Oorspronkelijk in het Latijn gepubliceerd als Medulla theologica. In 1639 kwam er een Engelse uitgave uit. Met behulp van de methode van het Ramisme behandelt Ames heel gestructureerd de theologie, waaronder het aanbod van genade. Lees verder.Richard Sibbes in 1633:The Works of Richard SibbesRichard Sibbes was minder systematisch dan Ames, maar zijn werk raakte veel zondaren door de pastorale warmte en het diepe vertrouwen in de genade van God. Als je zijn werken leest valt je op hoe pastoraal hij schrijft. Hij probeert worstelende zielen te bemoedigen en zondaren te lokken. Spurgeon schreef: “Sibbes verspilt nooit de tijd van hen die zijn boeken lezen. Met beide handen strooit hij parels en diamanten rond”. Lees verder.David Dickson in 1650:Kern van de kennis tot zaligheidDavid Dickson en James Durham schreven dit boekje samen. De volledige titel is “De Kennis der Zaligheid – Een kort begrip van de Christelijke leer vervat in de Heilige Schriften, en uiteengezet in de Westminster Confessie, de Grote en de Kleine Catechismus; met de praktijk van deze leer”. Het is een voorbeeld van wat er onderwezen moet worden op een manier die overeenkomt met de Westminster belijdenissen. Lees verder.John Preston in 1630:The Breastplate of Faith and LovePreston formuleerde de reikwijdte van de verzoening van Christus anders dan dat we tot nu toe hebben gezien bij de gereformeerden. Deze leer is later het Engels hypothetisch universalisme genoemd. Zijn meest geciteerde en besproken uitspraak is: “Ga en vertel iedereen zonder uitzondering dat er goed nieuws voor hem is: Christus is voor hem gestorven, ...” Lees verder.Westminster Assembly in 1647:Westminster ConfessieDe Westminster Confessie wordt het laatste grote reformatorische belijdenisgeschrift wordt genoemd. Door de compleetheid wordt het wel “het bekwaamste en rijpste product van de grote Reformatie” genoemd. Onderwerpen als de leer van het werkverbond en het genadeverbond, de vrije wil, aanneming tot kinderen, en de leer van de laatste dingen vinden we nergens zo compleet beleden als in de Westminster Confessie. Lees verder.→Overzicht van dit hoofdstukIn dit hoofdstuk bespreek ik de volgende onderwerpen:De Engelse kerkgeschiedenis van de Reformatie tot de Westminster Assembly.Vroege puriteinse theologie, met een bespreking van de belangrijkste vertegenwoordigers:Perkins, die de vader van het piëtistisch puritanisme wordt genoemd.Ames, die de theologie heel systematisch aanpakt.Sibbes, met zijn affectieve theologie gericht op het hart.Preston, die met zijn Engels hypothetisch universalisme het aanbod van Christus heel ruim verwoordt.Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie.De start, vergaderingen en het einde van de Westminster Assembly.De Westminster Confessie en Grote Catechismus over de vrije wil, de uitverkiezing, het aanbod van genade en de plicht tot geloof.Hoe de leer van Westminster in praktijk wordt gebracht: kern van de kennis tot zaligheid.Conclusie: het aanbod van genade in de Engelse belijdenissen. Voetnoten (1) Tagged:EngelandPuritanismeWestminster Vorige Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade Volgende Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly