Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Westminster Assembly over het aanbod van genade
Laatst bijgewerkt op 6 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

De Westminster Assembly over het aanbod van genade

Voordat ik de ontwikkelingen rondom het aanbod van genade in Nederland na de Dordtse Synode van 1618-1619 ga bespreken, richt ik me eerst op Engeland en Schotland. In dit hoofdstuk komen de vroege puriteinse theologie en de Westminster Assembly aan de orde. De volgende hoofdstukken richten zich op de strijd rondom het aanbod van genade in Engeland en Schotland.

Ik hanteer deze volgorde omdat Engelse en Schotse puriteinse theologen veel invloed hadden in Nederland. Vanwege vervolgingen in eigen land staken ze in de 17e eeuw de Noordzee over. Daarnaast werden veel van hun boeken vertaald. Godsdienst volgt de handel, en goederenvervoer over water was veel goedkoper dan over land. Dit verklaart de nauwere banden met Engeland en Schotland ten opzichte van bijvoorbeeld Duitsland. [1]W.J. Op ’t Hof, ‘De verhouding van de Engelse en Schotse Kerk met de Nederlands vóór 1643’, in De Synode van Westminster 1643-1649, door W. van ’t Spijker (Houten: Den Hertog, 2002), 41. De 17e en 18e eeuw in Nederland zijn dan ook niet goed te begrijpen zonder de Engelse en Schotse context mee te nemen.

In dit hoofdstuk beschrijf ik eerst de historische context van het puritanisme, waarbij ik kort de geschiedenis schets van de Reformatie tot de Westminster Assembly in 1643. Vervolgens laat ik zien hoe de meest invloedrijke vroege puriteinen (Perkins, Ames, Sibbes en Preston) dachten over thema’s als vrije wil, uitverkiezing, de reikwijdte van de verzoening en het aanbod van genade. Het ontstaan en verloop van de Westminster Assembly komen daarna aan de orde. Ik laat zien hoe de standpunten rondom het aanbod van genade van de vroege puriteinen terugkomen in de Westminster Confessie en de Grote Catechismus van Westminster. Aan de hand van het vaak met de Westminster belijdenissen meegebundelde Kern van de kennis tot zaligheid laat ik zien hoe de leer van Westminster in praktijk werd gebracht.

Tijdslijn Westminster Assembly

De tijdsbalk hieronder geeft een overzicht van de personen die ik in dit hoofdstuk bespreek en hun belangrijkste boeken die ik citeer.

←
1600
1700
1550
1560
1570
1580
1590
1600
1610
1620
1630
1640
1650
1660
1670
1680
1690
1700
William Perkins (1558 - 1602)
William Ames (1576 - 1633)
Richard Sibbes (1577 - 1635)
David Dickson (1583 - 1662)
John Preston (1587 - 1628)
Westminster Assembly (1643 - 1649)
William Perkins in 1591:
A Golden Chain or The description of Theology

Dit boek is gebaseerd op Romeinen 8:29-30 en biedt een overzicht van Gods plan voor verlossing met de stappen daarin als schakels in een gouden ketting. Het is een invloedrijk boek geweest voor de gereformeerde theologie.

  • Lees verder over Perkins en de plicht tot geloof.
  • Lees verder over Perkins en het aanbod van genade.
William Perkins in 1598:
A Christian and Plain Treatise of the Manner and Order of Predestination

Dit boek is een meer toegespitste en pastorale uitwerking van het thema predestinatie. Het richt zich specifiek op de leer van verkiezing en verwerping en de praktische implicaties ervan voor het christelijke leven.

  • Lees verder over Perkins en de plicht tot geloof.
  • Lees verder over Perkins en het aanbod van genade.
William Ames in 1623:
The Marrow of Sacred Divinity

Het belangrijkste werk van Ames was “The Marrow of Sacred Divinity” ook wel “The Marrow of Theology” genoemd. Oorspronkelijk in het Latijn gepubliceerd als Medulla theologica. In 1639 kwam er een Engelse uitgave uit. 

Met behulp van de methode van het Ramisme behandelt Ames heel gestructureerd de theologie, waaronder het aanbod van genade. Lees verder.

Richard Sibbes in 1633:
The Works of Richard Sibbes

Richard Sibbes was minder systematisch dan Ames, maar zijn werk raakte veel zondaren door de pastorale warmte en het diepe vertrouwen in de genade van God. Als je zijn werken leest valt je op hoe pastoraal hij schrijft. Hij probeert worstelende zielen te bemoedigen en zondaren te lokken. Spurgeon schreef: “Sibbes verspilt nooit de tijd van hen die zijn boeken lezen. Met beide handen strooit hij parels en diamanten rond”. Lees verder.

David Dickson in 1650:
Kern van de kennis tot zaligheid

David Dickson en James Durham schreven dit boekje samen. De volledige titel is “De Kennis der Zaligheid – Een kort begrip van de Christelijke leer vervat in de Heilige Schriften, en uiteengezet in de Westminster Confessie, de Grote en de Kleine Catechismus; met de praktijk van deze leer”. Het is een voorbeeld van wat er onderwezen moet worden op een manier die overeenkomt met de Westminster belijdenissen. Lees verder.

John Preston in 1630:
The Breastplate of Faith and Love

Preston formuleerde de reikwijdte van de verzoening van Christus anders dan dat we tot nu toe hebben gezien bij de gereformeerden. Deze leer is later het Engels hypothetisch universalisme genoemd. Zijn meest geciteerde en besproken uitspraak is: “Ga en vertel iedereen zonder uitzondering dat er goed nieuws voor hem is: Christus is voor hem gestorven, ...” Lees verder.

Westminster Assembly in 1647:
Westminster Confessie

De Westminster Confessie wordt het laatste grote reformatorische belijdenisgeschrift wordt genoemd. Door de compleetheid wordt het wel “het bekwaamste en rijpste product van de grote Reformatie” genoemd. Onderwerpen als de leer van het werkverbond en het genadeverbond, de vrije wil, aanneming tot kinderen, en de leer van de laatste dingen vinden we nergens zo compleet beleden als in de Westminster Confessie. Lees verder.

→

Overzicht van dit hoofdstuk

In dit hoofdstuk bespreek ik de volgende onderwerpen:

  • De Engelse kerkgeschiedenis van de Reformatie tot de Westminster Assembly.
  • Vroege puriteinse theologie, met een bespreking van de belangrijkste vertegenwoordigers:
    • Perkins, die de vader van het piëtistisch puritanisme wordt genoemd.
    • Ames, die de theologie heel systematisch aanpakt.
    • Sibbes, met zijn affectieve theologie gericht op het hart.
    • Preston, die met zijn Engels hypothetisch universalisme het aanbod van Christus heel ruim verwoordt.
    • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie.
  • De start, vergaderingen en het einde van de Westminster Assembly.
  • De Westminster Confessie en Grote Catechismus over de vrije wil, de uitverkiezing, het aanbod van genade en de plicht tot geloof.
  • Hoe de leer van Westminster in praktijk wordt gebracht: kern van de kennis tot zaligheid.
  • Conclusie: het aanbod van genade in de Engelse belijdenissen.
Voetnoten   (1)
1
W.J. Op ’t Hof, ‘De verhouding van de Engelse en Schotse Kerk met de Nederlands vóór 1643’, in De Synode van Westminster 1643-1649, door W. van ’t Spijker (Houten: Den Hertog, 2002), 41.
  • Tagged:
  • Engeland
  • Puritanisme
  • Westminster
Vorige Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade Volgende Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly

Gerelateerde artikelen

  • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
  • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
  • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
  • De vergaderingen van de Westminster Assembly
  • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
  • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

De Westminster Assembly over het aanbod van genade

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.