Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. Wat is het aanbod van genade?
  4. De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
Laatst bijgewerkt op 1 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest

We hebben de noodzaak van het aanbod van genade gezien. Je vraagt je misschien af: Hoe zit het dan met de uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest? Zoals we eerder in dit hoofdstuk zagen, moeten we de waarheid van de uitverkiezing (Gods verborgen wil) en de waarheid van het algemene, onvoorwaardelijke en welmenende aanbod van genade (Gods geopenbaarde wil) naast elkaar laten staan. Wij kunnen dit met ons menselijk verstand niet bij elkaar brengen in een logisch kloppend systeem zonder links of rechts in een dwaling te verzanden. Wat betekent dit in de praktijk voor iemand die het Evangelie hoort?

Niet redeneren over de uitverkiezing

De Bijbel verstopt de uitverkiezing niet. Lees bijvoorbeeld de bekende tekst in Johannes 6:44: ‘Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke.’ Daar moet de hoorder van het Evangelie echter niet over gaan redeneren. De uitverkiezing is geen muur die ons tegenhoudt, maar juist de poort waardoor verzoening met God mogelijk is! Bunyan schetst ons het smalle poortje dat naar het leven leidt (Matth. 7:13, Luk. 13:24), met daarboven het opschrift: ‘Klopt en u zal worden opengedaan’ (naar Matth. 7:8). [1]John Bunyan, De christenreis naar de eeuwigheid (Middelburg: Stichting de Gihonbron, 2003), 32. Op die boodschap moeten we ons richten. Om de uitverkiezing uit te leggen, wordt vaak gezegd (ook al staat dit niet in de Christenreis van Bunyan): als we door het poortje zijn en terugkijken, zien we dat daar staat: ‘Ik heb u uitverkoren van voor de grondlegging der wereld’ (naar Ef. 1:40), of: ‘Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde’ (Jer. 31:3). Als we nog voor de poort staan, moeten we ons richten op de geopenbaarde boodschap van het Evangelie. Wie erdoorheen is, zal belijden dat het God was Die zowel het willen als het werken in ons werkte (Fil. 2:13).

De uitverkiezing als troost

De uitverkiezing is het wonder waardoor zondige mensen na de zondeval nog met God verzoend kunnen worden. Dat is een grote troost voor mensen die gaan beseffen dat die verzoening nodig is. Zij moeten zich niet afvragen of ze uitverkoren zijn, maar worden geroepen tot geloof. Dat is ook het enige, echte kenmerk van uitverkoren zijn: een waar geloof in Christus. Boston legt dit als volgt uit:

Er zijn twee exemplaren van het verbond der genade. Het ene is gesloten en verzegeld en weggelegd in de hemel. Het andere is een geopende kopie en neergelaten op de aarde. Het Evangelie is een afschrift van het verborgen verdrag, dat in de hemel is gemaakt tussen de Vader en de Zoon. In het hemelse verdrag zijn de namen ingevuld van de uitverkorenen, maar in het afschrift dat op aarde wordt geopend belooft God zaligheid voor ieder die in Christus gelooft. [2]Thomas Boston, Complete Works, vol. 7 (London, 1853), blz 498 (zie ook deel 5, blz. 48, deel 6, blz. 396 enzovoort); Geciteerd in: Harinck, Gods beloften in het persoonlijk leven, 21.

De Dordtse Leerregels zijn pastoraal voor zoekende mensen

De Dordtse Leerregels zeggen heel pastoraal dat zoekende mensen niet bang hoeven te zijn voor de uitverkiezing. Misschien denken ze: Als God mij niet heeft uitverkoren, wat heeft het dan allemaal voor zin? Het is echter niet nodig dat ze zich afvragen of ze misschien bij de verworpenen horen. In DL I.16 worden drie verschillende soorten mensen aangesproken. Als eerste de mensen die geen levend geloof hebben, maar wel de middelen gebruiken:

Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelf onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. [3]Dordtse Leerregels I.16 .

Wat moet je dus doen als je een hartelijk verlangen hebt om bij God te horen en te leven zoals Hij van je vraagt, maar nog zoveel onzekerheid en twijfel kent? Als de duivel je influistert dat je vast niet uitverkoren bent, omdat je dan veel meer liefde zou voelen of heiliger zou leven, of om welke andere reden ook? Word dan niet moedeloos, maar gebruik ijverig de middelen, met de verwachting dat God dit zal zegenen. Lees Gods Woord, bid, ga naar de kerk.

Artikel I.16 van de Dordtse Leerregels vervolgt:

Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft, dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. [4]Dordtse Leerregels I.16 .

De leer van de uitverkiezing moet alleen angst en zorg oproepen bij wie het liefdevolle Evangelie van Christus negeert. Zo eindigt artikel I.16:

Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die, God en Christus den Zaligmaker, niet achtende, zichzelf aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren. [5]Dordtse Leerregels I.16 .

We hebben dus gezien hoe belangrijk het is dat het aanbod van genade algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend klinkt. Ook bleek dat we niet moeten redeneren over Gods verborgen wil en ons moeten afvragen of we wel uitverkoren zijn; we moeten de middelen gebruiken en tot Christus vluchten zoals we zijn.

De noodzaak van het werk van de Heilige Geest

Tot slot wil ik benadrukken dat het werk van de Heilige Geest in het hart nodig is om een zondaar tot Christus te laten komen. Zonder de Heilige Geest kunnen we niet geloven dat Jezus God is, de beloofde Zaligmaker van de wereld: ‘en niemand kan zeggen Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest’ (1 Kor. 12:3). Het Evangelie kan nog zo vol warmte en liefde klinken, maar als de Heilige Geest het niet met kracht in ons hart brengt, willen, kunnen en durven we niet te geloven dat God Zijn genade ook ons aanbiedt.

Wat is het nodig dat de Geest van God in ons hart getuigt! Dat we kunnen beamen: ‘Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader. Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn’ (Rom. 8:15-16). Dat geeft een zekerheid waardoor we kunnen uitroepen: ‘Want ik ben verzekerd dat noch dood noch leven, noch engelen noch overheden noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere’ (Rom. 8:38-39).

De Heilige Geest gebruikt het aanbod van genade

De noodzaak van het werk van Gods Geest sluit niet uit dat predikanten de opdracht hebben om het Evangelie warm en ruim te laten klinken! Zoals we eerder zagen, is dat juist hoe de Geest wil werken: dóór het Evangelie. Hij laat Gods aanbod van genade met ernst en aandrang prediken om zondaren tot Zich te trekken. [6]J.J. van Eckeveld, ‘Het aanbod van genade’, Daniël, 9 december 2012, (digitale versie). Maar we mogen het werk van de Heilige Geest niet verstoppen. Dat deden de eerder aangehaalde Marrow-men ook niet. Ds. de Heer laat dit zien aan de hand van de Viervoudige staat van Boston. Hij zegt over de Marrow-men:

Hun ruime Evangelieprediking kwam overigens niet in mindering op de noodzaak van het werk van Gods Geest om een geestelijk dode en onwillige zondaar pasklaar te maken voor de genade in Christus. Boston [7]Thomas Boston, De menselijke natuur in haar viervoudige staat (Houten: Den Hertog, 1996), 238-49. zette dit uiteen met de twaalf slagen waardoor Gods Geest, met het ‘snoeimes van de wet’ in Zijn hand, de zondaar afsnijdt van de natuurlijke stam Adam en inent in de ware Wijnstok Christus. [8]J.M.D. De Heer, ‘De reikwijdte van de verzoening’, in Verzoening door voldoening, Semper Reformanda 3 (Apeldoorn: Uitgeverij De Banier, 2023), 283-84. Thomas Boston voegt hieraan toe dat hij tere gewetens niet wil kwellen of bedroeven door te zeggen dat het altijd precies zo in twaalf stappen moet gaan. Het is geen methode waarvan de Heere altijd op precies dezelfde manier gebruikmaakt: ‘Ik wil echter niet dat dit beschouwd wordt als de methode waartoe de Heere Zich beperkt, wanneer Hij de zondaar afbreekt van de oude stam. Maar dit handhaaf ik als een zekere waarheid, dat allen die in Christus zijn, afgebroken zijn van al die verschillende dingen waarop zij hun vertrouwen stelden, en dat zij die er nooit van afgebroken werden, nog steeds in hun natuurlijke stam zijn.’ Boston, De menselijke natuur in haar viervoudige staat, 249.

De paradox van verantwoordelijkheid en onmacht

Hier komen we bij de paradox van de Bijbel: zelf niet kunnen geloven, maar wel moeten geloven. We kunnen het geloof niet zelf in ons hart leggen, maar mogen ons ook niet verschuilen achter onze onmacht. Laten we maar eenvoudig de Bijbel naspreken. Predikanten moeten Christus verkondigen in Zijn algenoegzaamheid, met de troost dat de Heilige Geest de bekering en het geloof die Hij eist ook in ons hart wil werken. Of, zoals ds. de Heer het zegt:

De prediking komt zeker op vanuit Gods welbehagen, maar richt zich tot de hoorder in zijn zonde en schuld. Dit is ook steeds de inzet van de Dordtse Leerregels. Aan deze mens wordt Christus gepredikt in Zijn algenoegzaamheid. Hij wordt opgeroepen tot bekering en geloof. Door het werk van de Heilige Geest worden deze zaken in het hart uitgewerkt. Zo mag de zondaar komen tot de vastheid van Gods welbehagen. [9]De Heer, ‘De reikwijdte van de verzoening’, 292.

De betekenis van het aanbod van genade

Kortom, wat betekent het aanbod van genade voor degenen die het horen? ‘Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen’ (Matth. 11:28-29). Christus is zachtmoedig. Hij wijst zondige, verharde mensen niet af, maar ontvangt de zondaren en eet met hen (Luk. 15:2b). Christus is ook nederig. Hij is niet hoog en ver weg, maar komt zo heel dichtbij in Zijn Evangelie. Zoals we eerder in dit hoofdstuk zagen, stelt Hij geen voorwaarden: Hij wil nederig, dat is ’toegankelijk’ zijn. Thomas Goodwin zegt bij deze tekst:

Mensen zijn geneigd er ongunstige gedachten over Christus op na te houden, maar Hij vertelt hun daar [in Mattheüs 11] wat Zijn hartsgesteldheid is om zulke harde gedachten over Hem te voorkomen en hen juist tot Zich te lokken. We zijn geneigd te denken dat Hij, vanwege Zijn grote heiligheid, streng en nors is jegens zondaars en hen niet kan verdragen. ‘Nee’, zegt Hij: ‘Ik ben zachtmoedig; vriendelijkheid is Mijn aard en inborst.’ [10]Thomas Goodwin, The Heart of Christ (Edinburgh, 2011), 63; Geciteerd in: Dane Ortlund, Zachtmoedig en nederig van hart (Apeldoorn: Uitgeverij De Banier, 2021), 21.

Voetnoten   (10)
1
John Bunyan, De christenreis naar de eeuwigheid (Middelburg: Stichting de Gihonbron, 2003), 32.
2
Thomas Boston, Complete Works, vol. 7 (London, 1853), blz 498 (zie ook deel 5, blz. 48, deel 6, blz. 396 enzovoort); Geciteerd in: Harinck, Gods beloften in het persoonlijk leven, 21.
3
Dordtse Leerregels I.16.
4
Dordtse Leerregels I.16.
5
Dordtse Leerregels I.16.
6
J.J. van Eckeveld, ‘Het aanbod van genade’, Daniël, 9 december 2012, (digitale versie).
7
Thomas Boston, De menselijke natuur in haar viervoudige staat (Houten: Den Hertog, 1996), 238-49.
8
J.M.D. De Heer, ‘De reikwijdte van de verzoening’, in Verzoening door voldoening, Semper Reformanda 3 (Apeldoorn: Uitgeverij De Banier, 2023), 283-84. Thomas Boston voegt hieraan toe dat hij tere gewetens niet wil kwellen of bedroeven door te zeggen dat het altijd precies zo in twaalf stappen moet gaan. Het is geen methode waarvan de Heere altijd op precies dezelfde manier gebruikmaakt: 'Ik wil echter niet dat dit beschouwd wordt als de methode waartoe de Heere Zich beperkt, wanneer Hij de zondaar afbreekt van de oude stam. Maar dit handhaaf ik als een zekere waarheid, dat allen die in Christus zijn, afgebroken zijn van al die verschillende dingen waarop zij hun vertrouwen stelden, en dat zij die er nooit van afgebroken werden, nog steeds in hun natuurlijke stam zijn.' Boston, De menselijke natuur in haar viervoudige staat, 249.
9
De Heer, ‘De reikwijdte van de verzoening’, 292.
10
Thomas Goodwin, The Heart of Christ (Edinburgh, 2011), 63; Geciteerd in: Dane Ortlund, Zachtmoedig en nederig van hart (Apeldoorn: Uitgeverij De Banier, 2021), 21.
  • Tagged:
  • Dordtse Leerregels
  • Heilige Geest
  • Logisch denksysteem
  • Uitverkiezing
  • Verantwoordelijkheid
Vorige De noodzaak van het aanbod van genade Volgende Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?

Gerelateerde artikelen

  • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Ames en de systematisering van de theologie
  • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
  • De noodzaak van het aanbod van genade
  • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • Aanbod van Genade
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
  • Aan wie wordt de genade aangeboden?
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.