Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. Wat is het aanbod van genade?
  4. Aan wie wordt de genade aangeboden?
Laatst bijgewerkt op 1 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Aan wie wordt de genade aangeboden?

We zagen in de Dordtse Leerregels II.5 dat de belofte van het Evangelie ‘zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof‘. Er is dus een algemeen aanbod van genade. Dat komt tot iedereen, zonder verschil te maken. Het aanbod is er niet alleen voor wedergeborenen of ontdekte zondaren. Niemand kan of hoeft te denken dat dit aanbod niet voor hem of haar is! In Johannes 6:32 zegt de Heere Jezus tegen de ongelovige Joden: ‘Mijn Vader geeft u het ware Brood uit de hemel.’ Calvijn zegt bij deze tekst: ‘Het manna, dat door Mozes aan uwe vaders gegeven is, bracht hun geen hemels leven toe, maar nu wordt u inderdaad het hemelse brood aangeboden.’ [1]Johannes Calvijn, Johannes, Ongewijzigde fotografische herdruk in zestien delen, Verklaring van de Bijbel (Kampen: Uitgeverij De Groot Goudriaan, 2004), 275.

Algemeen aanbod van genade geeft verantwoordelijkheid

Dit heeft ook een keerzijde. We zien in de Bijbel dat ‘een iegelijk’ wordt opgeroepen om te geloven. Neem bijvoorbeeld Johannes 3:16: ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.’ Als we niet geloven, hebben we geen enkele verontschuldiging. Dit benadrukt Calvijn ook in zijn commentaar op Johannes 3:16:

En Hij heeft hier zo algemeen gesproken (een iegelijk) eensdeels om allen zonder onderscheid tot deelgenootschap aan het leven te nodigen, anderdeels om de ongelovigen alle verontschuldiging af te snijden. Met hetzelfde doel gebruikt Hij ook het woord wereld, dat Hij eerst gebezigd heeft. Want ofschoon er in de wereld niets gevonden kan worden dat Gods gunst waardig is, toont Hij zich nochtans jegens die ganse wereld genadig, daar Hij zonder uitzondering allen tot het geloof in Christus roept, hetwelk niets anders is dan het ingaan in het leven. [2]Calvijn, 129.

Algemeen aanbod van genade is geen algemene verzoening

Dat wil niet zeggen dat iedereen die het aanbod krijgt, het ook daadwerkelijk aanneemt, of dat degenen die het aangeboden krijgen zelf de macht hebben om het aan te nemen. Mensen die huiverig zijn voor het algemene aanbod van genade verwarren dit vaak met de leer van de algemene verzoening. Deze leer zegt dat Christus is gestorven voor heel de wereld en dat het nu aan de mens is om dat uit vrije keuze te geloven. Thomas Boston zegt duidelijk dat de algemene aanbieding van het Evangelie geen algemene verzoening inhoudt: ‘De algemene Evangelieprediking zegt niet: “Christus is voor u gestorven”, maar zegt: “Er is een Zaligmaker voor u beschikbaar.”’ [3]Boston, Th (1978). The Marrow of Modern Divinity, with Notes of Rev. Thomas Boston, Swengel. Blz. 127-128. Geciteerd in: Harinck, C. (2002). De prediking van het Evangelie. Den Hertog B.V., Houten. Blz 50.

Algemeen aanbod van genade gaat samen met de uitverkiezing

Het algemene aanbod van genade sluit de leer van de uitverkiezing niet uit. Het zijn twee waarheden die we naast elkaar moeten laten staan. Laten we het zojuist aangehaalde citaat van Calvijn in zijn Bijbelcommentaar op Johannes 3:16 verder lezen:

Maar laat ons bedenken dat, al wordt in het algemeen het leven beloofd in Christus aan allen die geloven, toch geenszins het geloof aan allen gemeen is. Want Christus is wel aan allen openbaar en voorgesteld, maar alleen de uitverkorenen opent God de ogen, om Hem door het geloof te zoeken. [4]Calvijn, Johannes, 129-30.

God eist bekering en geloof van ons. We hebben geen enkel excuus om ons niet te bekeren en niet te geloven. We kunnen ons ten opzichte van God niet achter onze onmacht verschuilen. Toch schenkt God dit geloof alleen aan de uitverkorenen. Het geloof is een gave van God (zie Efeze 2:8). Is het aanbod van genade er dan niet alleen voor de uitverkorenen? Dat is de valkuil van de hypercalvinisten. [5]Lees meer over de opkomst en leer van het hypercalvinisme. Zij leggen onevenredig veel nadruk op de onmacht van de mens en de soevereine uitverkiezing van God. Hun preken richten zich tot Gods kinderen, want ze willen zondaren nergens toe aanzetten, maar Gods Geest Zijn werk laten doen.

Zoals we echter al zagen, spreekt de Bijbel (en op grond daarvan de gereformeerde belijdenis) over een algemeen aanbod van genade. De verborgen wil van God, de uitverkiezing, is geen verhindering om het Evangelie aan iedereen met ernst aan te bieden. De vier Nederlandse professoren Gomarus, Polyander, Thysius en Walleus zeiden tijdens de Dordtse Synode van 1618-1619:

En zulks is ook van de rechtgevoelenden nooit ontkend geweest, dat men aan het christen-volk en aan al degenen, die het Evangelie verkondigd wordt, dit rantsoen van Christus als zodanig zonder onderscheid behoren te verkondigen en in de Naam van Christus aan te bieden en dat ernstig en volgens de raad des Vaders, God ondertussen Zijn verborgen oordelen overlatende, Die deze genade uitdeelt en toe-eigent, beide zover en zoveel Hij wil en aan wie Hij wil. [6]Acta of Handelingen der Nationale Synode Dordrecht 1618-1619, 1883, 695, (digitale versie ).

Twee valkuilen

We moeten dus oppassen voor twee valkuilen: enerzijds het hypercalvinisme en anderzijds de algemene verzoening. Daarom moeten we benadrukken dat het aanbod van genade algemeen is, voor alle mensen, zonder onderscheid. Tegelijkertijd is de verzoening beperkt. Ook al komt het aanbod tot iedereen, alleen de uitverkorenen nemen het aan en krijgen de genade in bezit. Dat het aanbod van genade algemeen is, betekent dus dat de genade van God aan iedereen zonder onderscheid wordt aangeboden. In andere woorden: Christus Zelf wordt aangeboden, als Zaligmaker die voor iedereen beschikbaar is.

Maar zijn er dan helemaal geen voorwaarden waaraan je moet voldoen om dit aanbod van genade te ontvangen?

Voetnoten   (6)
1
Johannes Calvijn, Johannes, Ongewijzigde fotografische herdruk in zestien delen, Verklaring van de Bijbel (Kampen: Uitgeverij De Groot Goudriaan, 2004), 275.
2
Calvijn, 129.
3
Boston, Th (1978). The Marrow of Modern Divinity, with Notes of Rev. Thomas Boston, Swengel. Blz. 127-128. Geciteerd in: Harinck, C. (2002). De prediking van het Evangelie. Den Hertog B.V., Houten. Blz 50.
4
Calvijn, Johannes, 129-30.
5
Lees meer over de opkomst en leer van het hypercalvinisme.
6
Acta of Handelingen der Nationale Synode Dordrecht 1618-1619, 1883, 695, (digitale versie).
  • Tagged:
  • Algemeen aanbod
  • Uitverkiezing
  • Verantwoordelijkheid
Vorige Wat is het aanbod van genade? Volgende Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?

Gerelateerde artikelen

  • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
  • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
  • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
  • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
  • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
  • Ames en de systematisering van de theologie
  • Aanbod van Genade
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Aan wie wordt de genade aangeboden?

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.