Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  4. Van Reformatie naar Dordtse Synode
Laatst bijgewerkt op 3 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Van Reformatie naar Dordtse Synode

Op 31 oktober 1517 publiceerde Luther zijn 95 stellingen. [1]O. J. de Jong, Geschiedenis der kerk, 14e druk (Utrecht: Uitgeverij Kok, 2011), 158. Tussen de Reformatie en de Dordtse Synode in 1618-1619 ligt dus slechts 101 jaar. In die periode is Nederland onder invloed van mensen als Erasmus, Luther en Calvijn blijvend veranderd.

De Nederlander Erasmus publiceert al in 1509 zijn beroemdste boekje, de Lof der zotheid. [2]H.J. Selderhuis, Handboek Nederlandse Kerkgeschiedenis (Kampen: Uitgeverij Kok, 2006), 234. Hierin bespot hij de domheid en oppervlakkigheid van de geestelijken en bepleit hij een terugkeer naar de Bijbel en vroegchristelijke geschriften. We zagen in het vorige hoofdstuk dat Erasmus waardering heeft voor Luthers streven naar vernieuwing en zuivering van de kerk. Er zijn echter ook grote verschillen, die vooral aan het licht komen in de discussie tussen Erasmus en Luther over de vrije wil in de jaren 1524 en 1525. Luther heeft een tijdlang veel invloed in Nederland. Tussen 1520 en 1540 worden meer dan veertig verschillende werken van hem in het Nederlands vertaald. [3]Selderhuis, 239.

Opkomst calvinisme

In 1526 verschijnt de eerste volledige Bijbel in de Nederlandse taal (de Liesvelt Bijbel). [4]Selderhuis, 259. In de tweede helft van de 16e eeuw neemt de invloed van Luther en het lutheranisme flink af. Het calvinisme komt ervoor in de plaats. We kunnen de sterke afname van het lutheranisme niet los zien van de gebeurtenissen in 1566. Tijdens de opstand kiezen de lutheranen in Antwerpen niet de kant van de calvinisten, maar nemen ze zelfs contact op met de katholieke overheid om de gereformeerden uit de stad te verwijderen. [5]Selderhuis, 351. Deze houding komt voort uit de lutherse visie op gehoorzaamheid aan de overheid. De calvinisten beschouwen het echter als verraad aan de Reformatie. Ze worden huiverig voor het lutheranisme, omdat uitbreiding daarvan het verzet tegen Spanje zou kunnen schaden.

Na 1550 begint het calvinisme op te komen. Calvijn heeft op drie manieren veel invloed in Nederland. [6]Selderhuis, 289. Ten eerste via zijn geschriften, waarvan de eerste twee in 1554 in Nederland verschijnen. De laatste versie van zijn Institutie verschijnt al een jaar na publicatie in 1559 in Nederland. Daarnaast onderhoudt Calvijn persoonlijk contact met kerkelijke leiders in Nederland, zowel door zijn correspondentie als via de Nederlandse studenten die een predikantenopleiding volgen aan de door hem gestichte Academie in Genève. Bovendien komen er op verzoek van de Nederlandse gemeenten predikanten uit Genève om het kerkelijk leven in de Nederlanden te helpen opbouwen.

Het lijkt me goed om op te merken dat Nederland nooit echt calvinistisch is geweest in de zin dat politiek en maatschappij door de leer van Calvijn werden bepaald. Dat wordt wel vaak gedacht, maar nooit was een meerderheid van de bevolking in de Nederlanden lid van de Gereformeerde Kerk. Velen omarmen tijdens deze periode van reformatie niet zozeer het calvinisme, maar streven vooral naar vrijheid in politiek en religieus opzicht. [7]Selderhuis, 282.

De Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse Catechismus

De Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561) en de Heidelbergse Catechismus (1563) zijn van groot belang voor de kerkelijke ontwikkeling van het gereformeerd protestantisme in Nederland. [8]Selderhuis, 296. De Heidelbergse Catechismus verwerkt verschillende theologische accenten binnen het protestantisme en bevat gedachten van Zwingli, Luther, Melanchton, Calvijn en Beza. [9]Selderhuis, 299. Op het Convent van Wezel (1568), de eerste vergadering ter voorbereiding van een gereformeerd kerkverband in de Nederlanden, wordt een nagenoeg complete kerkorde vastgesteld met als belangrijkste bepaling dat predikanten moeten instemmen met de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. [10]Selderhuis, 316-17.

Er volgen verschillende kerkelijke vergaderingen, waarvan de synode in Emden (1571) als de eerste officiële nationale synode wordt beschouwd. [11]Selderhuis, 317. Omdat er theologische discussies ontstaan, besluit de nationale synode in Middelburg in 1581 dat behalve predikanten en professoren ook ouderlingen, diakenen en schoolmeesters de belijdenis moeten ondertekenen. [12]Selderhuis, 340. De synode in 1586 in Den Haag bepaalt dat in elke gemeente iedere zondag de catechismus moet worden uitgelegd. [13]Selderhuis, 341.

De invloed van Erasmus is echter niet verdwenen in Nederland. Vanaf 1580 geeft de overheid de Gereformeerde Kerk een bevoorrechte positie en dringt ze er in theorie op aan dat ambtenaren lid zijn van deze kerk. In de praktijk mogen ook anderen en zelfs katholieken als ambtenaar werkzaam zijn. Dat brengt Hugo de Groot tot de uitspraak dat de predikanten volgens Calvijn te werk gaan, maar de regenten (de burgerlijke overheid) volgens Erasmus. [14]Selderhuis, 345. De sympathie voor Erasmus en zijn ‘Bijbels humanisme’ is vanaf het begin van de Reformatie groot, maar van een precies afgebakende beweging naast het calvinisme is geen sprake. Wel hebben de remonstranten zich erop beroepen dat hun visie, die de nadruk legt op de menselijke vrijheid en verantwoordelijkheid, binnen de Nederlandse Reformatie het meest oorspronkelijk en altijd getolereerd is. [15]Selderhuis, 419.

Het begin van de strijd met de remonstranten

De strijd met de remonstranten begint al snel nadat de Gereformeerde Kerk haar belijdenisgeschriften heeft vastgesteld. Al in 1587 wordt op de provinciale synode van Delft meegedeeld dat in Gouda de Heidelbergse Catechismus niet wordt gebruikt. In 1592 publiceert de Goudse predikant Herberts zijn bezwaren tegen de catechismus. Hij ziet dit leerboek als ‘een belemmering voor de vrije verkondiging van het Woord, een belemmering van de christelijke vrijheid, die de mensen van het evangelie afvoerde, ja zelfs de Schrift dienstbaar maakte aan menselijke inzichten’. [16]W. van ’t Spijker, ‘Voorgeschiedenis’, in De Synode van Dordrecht in 1618 en 1619 (Houten: Den Hertog, 1987), 19. Herberts is niet de enige. Ook Hubert Duifhuis (Utrecht) en Caspar Coolhaes (Leiden) zijn van mening dat men zich niet mag binden aan menselijke geschriften. We zien hier al een eerste aanloop naar de strijd met de remonstranten.

Van remonstrantse zijde wil men alleen een synode als er tijdens die kerkvergadering een revisie van de belijdenis wordt gemaakt. [17]Spijker, 20. Wat precies hun bezwaren tegen de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse Catechismus zijn, blijft lang onduidelijk. Pas wanneer de Dordtse Synode van 1619-1619 dit van hen eist, overhandigen ze op 21 december 1618 een lijst met opmerkingen bij de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Zes dagen later volgt een lijst met opmerkingen over de Heidelbergse Catechismus. Sommige afgevaardigden reageren hierop dat de ingebrachte bedenkingen van weinig betekenis zijn. Toch is wel duidelijk dat het relativerende spreken over de belijdenissen voortkomt uit het verwerpen van wat het hart daarvan vormt. [18]W. van ’t Spijker, ‘De Synode en de Remonstranten’, in De Synode van Dordrecht in 1618 en 1619 (Houten: Den Hertog, 1987), 108-12.

Nu we een beeld hebben van de tijd tussen de Reformatie en de Dordtse Synode gaan we eerst onderzoeken wat de remonstranten in navolging van Arminius precies leren. Vervolgens zullen we zien hoe de Dordtse Synode van 1618-1619 hierop reageert.

Voetnoten   (18)
1
O. J. de Jong, Geschiedenis der kerk, 14e druk (Utrecht: Uitgeverij Kok, 2011), 158.
2
H.J. Selderhuis, Handboek Nederlandse Kerkgeschiedenis (Kampen: Uitgeverij Kok, 2006), 234.
3
Selderhuis, 239.
4
Selderhuis, 259.
5
Selderhuis, 351.
6
Selderhuis, 289.
7
Selderhuis, 282.
8
Selderhuis, 296.
9
Selderhuis, 299.
10
Selderhuis, 316-17.
11
Selderhuis, 317.
12
Selderhuis, 340.
13
Selderhuis, 341.
14
Selderhuis, 345.
15
Selderhuis, 419.
16
W. van ’t Spijker, ‘Voorgeschiedenis’, in De Synode van Dordrecht in 1618 en 1619 (Houten: Den Hertog, 1987), 19.
17
Spijker, 20.
18
W. van ’t Spijker, ‘De Synode en de Remonstranten’, in De Synode van Dordrecht in 1618 en 1619 (Houten: Den Hertog, 1987), 108-12.
  • Tagged:
  • Calvijn
  • Dordtse Synode
  • Luther
  • Reformatie
  • Remonstranten
Vorige De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten Volgende Arminius en de remonstranten

Gerelateerde artikelen

  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Op de schouders van Augustinus
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Calvijn over de vrije wil
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • Luther en de geknechte wil
  • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
  • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
  • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Van Reformatie naar Dordtse Synode

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.