Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  4. Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
Laatst bijgewerkt op 21 februari 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen

We hebben in dit hoofdstuk de stap naar Engeland gemaakt. De Nederlandse theologie bleek flink beïnvloed door Engelse en Schotse theologen, doordat zij naar ons land vluchtten en veel van hun boeken werden vertaald. Daarnaast zijn de Westminster Confessie en Grote en Kleine Catechismus de laatste grote reformatorische belijdenisgeschriften. Door hun compleetheid zijn het wel de rijpste producten van de Reformatie genoemd.

Westminster en de kernpunten van het aanbod van genade

Voorafgaand aan de bespreking van de Westminster documenten liet ik eerst zien hoe vroege puriteinse theologen omgaan met de spanning tussen Gods soevereine verkiezing en het algemene aanbod van genade. De vier belangrijkste vertegenwoordigers van de vroege puriteinse theologie, Perkins, Ames, Sibbes en Preston, zijn het eens over de kernpunten van het aanbod van genade:

  • De mens heeft geen vrije wil wat de geestelijke dingen betreft. Zowel uitverkiezing als verwerping hangen af van Gods wil, niet van de waardigheid, wil of werken van de mens.
  • Het aanbod van genade is algemeen en komt tot iedereen die het Evangelie hoort. Predikanten moeten het aanbod van genade zonder onderscheid prediken aan alle hoorders.
  • Het aanbod van genade gaat samen met het bevel om dit te geloven. Het is geen vrijblijvend advies of slechts een goede raad.
  • Het aanbod van genade kan alleen worden aangenomen door het geloof. Dat geloof is een gave van God, gewerkt door de Heilige Geest. Dit wordt ook wel de inwendige roeping genoemd.
  • Het is de verantwoordelijkheid van de mens om dit aanbod aan te nemen. Indien hij dit niet doet, gaat hij door eigen schuld verloren.

Dezelfde kernpunten zien we terugkomen in de Westminster Confessie, de Grote Catechismus van Westminster en de Dordtse Leerregels. Wie op de schouders van de gereformeerde belijdenisgeschriften wil staan, kan dus niet om deze punten heen.

Het welmenend aanbod en de plicht tot geloof

Naast de vele overeenkomsten tussen Perkins, Ames, Sibbes en Preston zijn er ook verschillen in hun theologie. Ze denken verschillend over de grond voor het welmenend aanbod van genade, de definitie van de plicht tot geloof en de noodzaak van het voorbereidend werk.

Voor het oplossen van de spanning tussen de uitverkiezing en het welmenend aanbod van genade kiest de Westminster Confessie de lijn van Perkins en met name Ames. Het welmenend aanbod van genade rust volgens Westminster op Gods bevel om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus. Dit bevel tot geloof wordt duidelijk onder woorden gebracht in de Westminster Confessie en Catechismus.

In deze plicht tot geloof lijkt Westminster meer de lijn van Ames en Sibbes te volgen, die geloof definiëren als het jezelf toevertrouwen aan Christus als een voldoende en getrouwe Zaligmaker. De plicht tot geloof in je eigen uitverkiezing, zoals Perkins die leerde, en de plicht om te geloven dat Christus voor jou is gestorven, zoals Preston leerde, zien we niet terug in de Westminster belijdenissen. In tegenstelling tot de Dordtse Synode wijst de Westminster Assembly het Engelse hypothetisch universalisme (dat Preston onderschrijft) expliciet af; ze legt de particuliere verzoening vast in de belijdenis.

Accentverschillen

We hebben gezien dat er ondanks de overeenkomsten ook accentverschillen zijn in ieders manier van schrijven en preken. Bij de Amesians staat het voorbereidende werk meer centraal, waaronder de verbrijzeling door de wet. De Sibbesians leggen meer nadruk op de liefde van God. Ze ontkennen de noodzaak en de functie van de wet niet, maar leggen daar veel minder nadruk op.

We zien van beide stromingen wel iets terug in de Westminster belijdenissen. De Westminster Confessie gaat uit van een logische volgorde in de orde des heils, terwijl de Grote Catechismus alles plaatst onder de paraplu van de vereniging en gemeenschap met Christus in genade en heerlijkheid.

De praktische toepassing van Westminster

De Kern van de kennis tot zaligheid wordt direct na de Westminster Assembly geschreven en uitgegeven in Schotland. Het is nooit officieel als belijdenisgeschrift van de Schotse kerk erkend, maar wel in vrijwel iedere Schotse uitgave van de Westminster Confessie en de Grote en de Kleine Catechismus toegevoegd en als zodanig geaccepteerd in de Schotse kerk. Dit beknopte geschrift laat duidelijk zien hoe men in de Schotse Kerk (en later ook breder in de Engelstalige wereld) de leer van Westminster wilde doorgeven en in praktijk brengen.

De woorden ‘aanbod’ en ‘eis’ (in de context van de plicht tot geloof) zijn niet toevallig in de Westminster belijdenissen terechtgekomen. De Kern van de kennis tot zaligheid onderstreept dat het aanbod van genade en de plicht tot geloof, zoals geleerd in de Westminster Confessie en Catechismus, voluit in praktijk moeten worden gebracht. Wat spreekt uit dit boekje de warmte, aandrang, gunning en bewogenheid met het heil van medemensen!

De auteurs, David Dickson en James Durham, gebruiken juist het algemeen, welmenend aanbod van genade en de plicht tot geloof om mensen te bewegen tot het geloof. Ze bespreken vier rechtsgronden en aansporingen om in Christus te geloven: Gods hartelijke uitnodiging, Gods dringende verzoek om je met Hem te laten verzoenen, Gods bevel aan ieder mens om in Christus te geloven, en de krachtige verzekering dat ieder die gelooft het eeuwige leven heeft. Perkins doet hetzelfde wanneer hij pastorale raad geeft bij aanvechtingen: hij wijst op het bevel van geloof en laat zien dat de evangelische beloften niemand uitsluiten. Ook Sibbes legt uit dat de grond van het geloof niet in de mens ligt, maar in het vrije aanbod van genade en Gods gebod om te geloven.

Er is dus niet alleen in ’theorie’ overeenstemming tussen de vroege puriteinen en Westminster. Die harmonie binnen de gereformeerde theologie is er ook als het gaat over de praktische toepassing van de leer van vrije genade.

De bandbreedte van het gereformeerde belijden

Tot slot is het mijns inziens goed om te benadrukken dat de afgevaardigden op de Westminster Assembly elkaar konden vinden, ondanks de (accent)verschillen in hun theologie. Datzelfde gold voor de eerdere Dordtse Synode. Westminster en Dordt timmeren dan ook niet alles dicht. Er is ruimte voor een bepaalde bandbreedte in het gereformeerde belijden.

Laten we elkaar dus niet te snel de maat nemen. Als iemand met liefdesdrang preekt en het aanbod van genade presenteert als een huwelijksaanzoek, zoals Sibbes deed, noem hem dan niet direct een remonstrant. Dat was Sibbes overduidelijk niet. Als iemand de noodzaak van de verbrijzeling van het hart door de wet preekt, noem hem dan niet gelijk wettisch of een hypercalvinist. Dat waren Perkins en Ames ook niet. Als iemand echter de zojuist genoemde kernpunten van het aanbod van genade niet allemaal voluit leert, moeten we daar wél vragen bij stellen. Dan wijkt hij namelijk af van de gereformeerde belijdenissen.

Dit kwam in Engeland helaas ook voor. De Westminster Confessie, de Grote en Kleine Catechismus en de Kern van de kennis tot zaligheid waren de geaccepteerde documenten van de kerk. Nauwkeuriger gezegd: van de theologische middenstroom. Er was namelijk wel degelijk veel discussie, ook over het aanbod van genade. Daar gaat het volgende hoofdstuk over.

  • Tagged:
  • Algemeen aanbod
  • Plicht tot geloof
  • Voorbereidend werk
  • Welmenend aanbod
  • Westminster
Vorige Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’ Volgende De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Gerelateerde artikelen

  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • De vergaderingen van de Westminster Assembly
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
  • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
  • Aanbod van Genade
  • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • Aan wie wordt de genade aangeboden?
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
  • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
  • Ames en de systematisering van de theologie
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
  • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
  • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
  • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
  • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.