Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Reformatie en het aanbod van genade
  4. Op de schouders van Augustinus
Laatst bijgewerkt op 3 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Op de schouders van Augustinus

We hebben gezien dat Luther zijn bekende term ‘de geknechte wil’ niet zelf heeft bedacht, maar hem aan Augustinus ontleent. De Reformatie introduceert geen nieuwe dingen, maar gaat terug naar de Bijbel en de vroege kerk. De genadeleer van Augustinus komt weer centraal te staan: het Sola Gratia. Volgens Augustinus is de genade vrij, onmisbaar, voorkomend (zij moet komen vóórdat de zondaar kan herstellen), onwederstandelijk en onvergankelijk. [1]R.C. Sproul, Vrije wil en genade (Kampen: Uitgeverij De Groot Goudriaan, 2008), 52. Sinds de zondeval en de daarbij behorende erfzonde is alleen Gods genade toereikend om de mens te kunnen verlossen. Daarom is deze genade zo belangrijk.

De viervoudige staat van de mens volgens Augustinus

Augustinus beschrijft heel kernachtig de viervoudige staat [2]Het boek: Thomas Boston, De menselijke natuur in haar viervoudige staat (Houten: Den Hertog, 1996) correspondeert met deze indeling van Augustinus. van de mens ten opzichte van de zonde: [3]Omgeschreven in: ‘Augustine’s Doctrine of the Bondage of the Will’, geraadpleegd 3 januari 2024, (link ); Gebaseerd op: Saint Augustine, Enchiridion – On Faith, Hope, and Love, vertaald door Albert C. Outler, z.d., 45, voetnoot 229 en door Augustinus zelf omschreven in paragraaf 118 van dit boek op blz. 49.

  • Voor de zondeval: posse peccare, posse non peccare, kunnen zondigen en kunnen niet-zondigen. Adam en Eva hadden voor de zondeval een vrije wil en konden kiezen of ze zondigden of niet.
  • Na de zondeval: non posse non peccare, niet kunnen niet-zondigen. Sinds de zondeval is de wil van de mens slaaf van de zonde. Met andere woorden: de wil is geknecht. Een mens kan er niet meer zelf voor kiezen om geen zonde te doen.
  • Na de wedergeboorte, in Christus: posse non peccare, kunnen niet-zondigen. In de wedergeboorte wordt de wil vernieuwd en gaat een mens door genade weer willen wat God wil. Er komt een strijd met de zonde. Hoewel een mens niet zonder zonde zal zijn, kan hij door de kracht van de Heilige Geest de zonde deels weerstaan.
  • Na dit leven: non posse peccare, niet kunnen zondigen. Na dit leven, in de eeuwige heerlijkheid, zal de staat van de mens nog heerlijker zijn dan in het paradijs. Dan is er geen zonde meer en kan een mens niet meer zondigen.

Luther spreekt dus volledig in lijn met Augustinus als hij zegt dat een mens zichzelf niet uit de zonde kan redden. Augustinus trekt een parallel tussen de lichamelijke en de geestelijke dood: ‘Als een mens zelfmoord gepleegd heeft, is hij krachteloos zichzelf in het leven te herstellen.’ [4]Sproul, Vrije wil en genade, 70.

Alleen door genade wordt de wil echt vrij

De mens is echter geen marionet geworden. Hij blijft verantwoordelijk voor zijn daden. Augustinus zegt: een mens is nog altijd vrij om te doen wat hij wil doen, maar omdat hij geen verlangen naar gerechtigheid heeft, is zijn wil toch gebonden aan zijn eigen zondige begeerten. Met andere woorden, een zondig mens handelt zonder uitwendige dwang, maar zijn wil is niet inwendig vrij in morele zin, omdat ze gebonden is aan de zondige begeerten. [5]Augustinus maakt onderscheid tussen ‘wil’ (voluntas) en de ‘vrije beslissing’ of ‘keuzevrijheid’ (liberum arbitrium). Het is alleen de genade van God die de wil weer echt vrij kan maken. Augustinus verbindt dit aan de uitverkiezing. In de uitverkorenen bekeert God hun verkeerde wil tot een goede wil.

Augustinus zegt dat de uitverkiezing niet is gebaseerd op het geloof van een mens

In de strijd met Pelagius heeft Augustinus heel duidelijk gezegd dat de uitverkiezing niet is gebaseerd op Gods voorkennis over het geloof van een mens. Een mens wordt dus niet uitverkoren omdat God van tevoren weet dat de mens gaat geloven. Een mens wordt uitverkoren opdat hij gaat geloven. [6]Sproul, Vrije wil en genade, 72-73.

Voetnoten   (6)
1
R.C. Sproul, Vrije wil en genade (Kampen: Uitgeverij De Groot Goudriaan, 2008), 52.
2
Het boek: Thomas Boston, De menselijke natuur in haar viervoudige staat (Houten: Den Hertog, 1996) correspondeert met deze indeling van Augustinus.
3
Omgeschreven in: ‘Augustine’s Doctrine of the Bondage of the Will’, geraadpleegd 3 januari 2024, (link); Gebaseerd op: Saint Augustine, Enchiridion - On Faith, Hope, and Love, vertaald door Albert C. Outler, z.d., 45, voetnoot 229 en door Augustinus zelf omschreven in paragraaf 118 van dit boek op blz. 49.
4
Sproul, Vrije wil en genade, 70.
5
Augustinus maakt onderscheid tussen 'wil' (voluntas) en de 'vrije beslissing' of 'keuzevrijheid' (liberum arbitrium).
6
Sproul, Vrije wil en genade, 72-73.
  • Tagged:
  • Augustinus
  • Calvijn
  • Luther
Vorige Luther en de geknechte wil Volgende Calvijn over de vrije wil

Gerelateerde artikelen

  • Calvijn over de vrije wil
  • Van Reformatie naar Dordtse Synode
  • Luther en de geknechte wil
  • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Op de schouders van Augustinus

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.