Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Reformatie en het aanbod van genade
  4. Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
Laatst bijgewerkt op 15 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade

We hebben in dit hoofdstuk over de Reformatie gezien hoe Luther, Calvijn en Beza over het aanbod genade denken en hoe ze dit toepassen in hun prediking. We hebben gezien dat ze er alle drie geen logisch sluitend systeem van proberen te maken. Ze laten de Bijbelse spanning tussen de volgende twee waarheden staan:

  • Aan iedereen die het Evangelie hoort, wordt Christus aangeboden tot zaligheid. Wie verloren gaat, heeft dit aanbod in ongeloof verworpen en kan zich achter niets anders verschuilen dan zijn eigen onwil.
  • Iedereen die dit aanbod in geloof aanneemt, heeft dat geloof ontvangen als een genadige gave van God die dit door Zijn Geest werkt in de uitverkorenen.

Met andere woorden: verloren gaan is honderd procent de eigen schuld van een mens. Zalig worden is honderd procent genade van God. Deze balans tussen de soevereiniteit van God en de verantwoordelijkheid van de mens laten Luther, Calvijn en Beza eerbiedig staan. Ze erkennen dat we dit met ons menselijk verstand niet kunnen begrijpen. We kunnen er geen logisch kloppend systeem van maken. We moeten de verborgen God vrezen en aanbidden en ons laten leiden door het Evangelie.

De prediking van het aanbod van genade tijdens de Reformatie

Deze beide waarheden komen terug in hun preken. Luther ziet de gevaren die dreigen als één van beide waarheden eenzijdig wordt benadrukt. Hij wil zijn hoorders op de middenweg houden. Als we de eerste waarheid centraal zetten en dus de verantwoordelijkheid van de mens benadrukken, lopen we het gevaar dat we hoogmoedig worden omdat we denken het zelf te kunnen. Of we worden juist wanhopig omdat we merken dat we zelf niet kunnen en zelfs niet willen geloven. Als we de tweede waarheid centraal zetten en alleen Gods soevereiniteit benadrukken, lopen we het gevaar dat we zorgeloos en lijdelijk worden. Deze drie reformatoren laten hun hoorders niet met rust. Als je verloren gaat, waarschuwen ze, komt dat door je eigen ongeloof en je eigen onwil.

Luther, Calvijn en Beza zijn ook heel duidelijk over de uitverkiezing. Ze onderbouwen de uitverkiezing vanuit de Bijbel, maar zeggen tegelijkertijd dat we niet moeten gaan wroeten in Gods verborgen wil. Luther wijst erop dat we op basis van de uitverkiezing niet mogen concluderen dat God niet iedereen de zaligheid gunt. We hebben van Godswege het bevel om Zijn Woord te horen en in Christus te geloven. Ook Calvijn zegt dat hij de mensen niet naar Gods verborgen verkiezing zendt, maar hen beveelt rechtstreeks naar Christus te gaan. Het kernwoord hier is ‘evenwicht’. De reformatoren willen het Evangelie met het aanbod van genade ruim laten klinken, maar de uitverkiezing niet wegstoppen.

Nalatenschap van de Reformatie

Bij de opvolgers van Luther klonk de oproep tot geloof en bekering heel nadrukkelijk, maar dat die oproep alleen effect kan hebben vanwege de uitverkiezing hoorde je niet. ‘Het Evangelie krijgt daarbij een universalistisch karakter. Zo heeft men dan één lijn bij Luther opgevat en die doorgetrokken, ten koste van wat er overigens bij Luther te vinden is. Het Lutheranisme verloor het spoor van Luther zelf.’ [1]J. Kamphuis, ‘Luthers leer van de predestinatie in de Knechtelijke wil’, in Servum Arbitrum, dat is ‘De Knechtelijke Wil’ (Middelburg: Stichting De Gihonbron, 2012), 221. Men heeft daarom wel gezegd dat Calvijn de beste leerling van Luther was.

Het gereformeerde protestantisme ging verder in het spoor van Calvijn, als eerste bij Calvijns opvolger Beza. We zagen dat Beza de leer verder systematiseerde. Door verschil te maken tussen besluit en uitvoering deed hij een poging om de verhouding tussen Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid verder uit te werken. Tegelijk stond Beza duidelijk in de lijn van Luther en Calvijn en predikte hij een algemeen en welmenend aanbod van genade.

In het volgende hoofdstuk gaan we kijken hoe juist de uitverkiezing en het aanbod van genade een centrale rol spelen in de Dordtse Leerregels.

Voetnoten   (1)
1
J. Kamphuis, ‘Luthers leer van de predestinatie in de Knechtelijke wil’, in Servum Arbitrum, dat is ‘De Knechtelijke Wil’ (Middelburg: Stichting De Gihonbron, 2012), 221.
  • Tagged:
  • Beza
  • Calvijn
  • Luther
  • Reformatie
Vorige Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade Volgende De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten

Gerelateerde artikelen

  • Calvijn over de vrije wil
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Op de schouders van Augustinus
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Van Reformatie naar Dordtse Synode
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • Luther en de geknechte wil
  • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.