Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Reformatie en het aanbod van genade
  4. De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
Laatst bijgewerkt op 3 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God

We hebben gezien dat Luther en Calvijn op basis van de Bijbel concluderen dat zalig worden alleen bij God vandaan komt. Dat is het sola gratia van de Reformatie. Zalig worden is een eenzijdig werk van God waaraan de mens niets kan bijdragen. Luther en Calvijn staan hiermee op de schouders van Augustinus.

Geen synergisme, maar monergisme

Theologen noemen dit ook wel de monergistische visie op de verlossing. Monergisme betekent ‘het werk van één’. Dit staat tegenover synergisme, dat ‘samenwerking’ betekent. God maakt mensen niet zalig omdat ze goede werken doen of omdat ze zichzelf bekeren, geloven en daarin volharden. De uitverkiezing is ook niet gebaseerd op Gods voorkennis over onze daden. God heeft in de eeuwigheid bepaald wie er zalig zullen worden, en tijdens het leven van deze mensen schenkt God hun de wedergeboorte door middel van de Heilige Geest. In de wedergeboorte vernieuwt Hij hun wil en schenkt Hij het geloof.

De Bijbel en de Reformatie leren geen logisch denksysteem

Deze leer van de uitverkiezing en de geknechte wil kunnen we met ons verstand niet begrijpen. De leer van Erasmus was redelijk, die van Luther (en ook Calvijn) niet. We moeten erkennen dat wij niet alles weten en begrijpen wat God weet, besluit en uitvoert. Onze hoogmoed moet veranderen in vernedering. Juist als we het niet meer begrijpen, als we ontredderd en misschien zelfs wanhopig bij God terechtkomen, wil God Zijn heil werken. We moeten leren alles van God te verwachten, in een diep besef dat er van onszelf niets goeds te verwachten is.

Maakt dit ons niet moedeloos? Nee, integendeel. Als je jezelf echt leert kennen, kun je moedeloos worden, want dan besef je dat je het niet van de zonde kunt winnen. Je merkt dat zelf geloven en zelf naar God toe gaan onmogelijk is. Wat is het dan een troost dat God je te hulp wil komen en overvloedig wil schenken wat je zelf niet hebt! Zowel Luther als Calvijn wijzen op de troost dat God zondige mensen genade wil schenken. Wat is het bemoedigend dat God almachtig is en dus iedereen kan redden. Wat is het een grote troost dat Hij Zijn werk nooit zal loslaten. Hij zal Zijn kinderen nooit uit Zijn handen laten vallen!

Christus is de spiegel van onze uitverkiezing

Als alles afhankelijk is van Gods uitverkiezing, moet je dan weten of je uitverkoren bent? Hoe kun je dat weten? Deze vragen raken aan de verborgen wil van God. Luther en Calvijn waarschuwen allebei dat we niet moeten proberen Gods verborgen wil te begrijpen. Als we God zouden kunnen begrijpen, zouden we boven God staan. We moeten beseffen dat we een beperkt verstand hebben. We moeten niet wroeten in Gods verborgen wil, maar ons richten op Christus. Calvijn noemt Christus de spiegel van onze verkiezing. [1]Johannes Calvijn, Institutie, vol. 2 (Houten: Den Hertog, 2009), 174. Alleen in Hem kunnen we zeker weten dat we uitverkoren zijn.

Het enige, echte kenmerk van onze uitverkiezing is ons geloof in de Heere Jezus. Luther kreeg van Von Staupitz hetzelfde antwoord op zijn vragen over de uitverkiezing: alleen in Christus’ wonden wordt de uitverkiezing begrepen en gevonden. God de Vader is te hoog; er is maar één weg tot Hem en dat is Christus. Ga deze weg, zei Von Staupitz. Geloof, vertrouw je toe aan Christus! Dan zal je te zijner tijd wel ontdekken wie de Vader is. [2]J. Kamphuis, ‘Luthers leer van de predestinatie in de Knechtelijke wil’, in Servum Arbitrum, dat is ‘De Knechtelijke Wil’ (Middelburg: Stichting De Gihonbron, 2012), 217.

Wat is onze verantwoordelijkheid volgens de Bijbel en de Reformatie?

Wat betekent dit voor de verantwoordelijkheid van de mens volgens de Bijbel en de Reformatie? Moeten we afwachten totdat God in ons werkt? En wat betekent het voor de prediking? Hoe gaan Luther en Calvijn hiermee om en hoe preken zij het aanbod van genade? Verkondigen ze het aanbod van genade behoedzaam, om te voorkomen dat hun hoorders denken dat ze dit aanbod zelf, uit vrije wil, kunnen aannemen? Hoe gaan deze reformatoren om met de verhouding tussen Gods uitverkiezing en onze verantwoordelijkheid? Dat onderzoeken we in het vervolg van dit hoofdstuk.

Voetnoten   (2)
1
Johannes Calvijn, Institutie, vol. 2 (Houten: Den Hertog, 2009), 174.
2
J. Kamphuis, ‘Luthers leer van de predestinatie in de Knechtelijke wil’, in Servum Arbitrum, dat is ‘De Knechtelijke Wil’ (Middelburg: Stichting De Gihonbron, 2012), 217.
  • Tagged:
  • Calvijn
  • Logisch denksysteem
  • Luther
  • Reformatie
Vorige Calvijn over de vrije wil Volgende Het aanbod van genade bij Luther

Gerelateerde artikelen

  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • Van Reformatie naar Dordtse Synode
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Op de schouders van Augustinus
  • Luther en de geknechte wil
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Calvijn over de vrije wil
  • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.