De Reformatie en het aanbod van genadeAls startpunt voor een historisch overzicht van de discussies rondom het aanbod van genade wil ik de Reformatie nemen. De Reformatie is een ankerpunt in de kerkgeschiedenis voor onderwerpen als de uitverkiezing en de vrije wil, thema’s die een belangrijke rol spelen in de discussies rondom het aanbod van genade in de daaropvolgende eeuwen. We zagen in het vorige hoofdstuk dat de gereformeerde leer het midden houdt tussen enerzijds de remonstranten, die te veel nadruk leggen op de vrije wil van de mens, en anderzijds de hypercalvinisten, die te veel nadruk leggen op de uitverkiezing van God en daarom het aanbod van genade beperken tot de uitverkorenen. Daarom wil ik in dit hoofdstuk laten zien wat Luther, Calvijn en Beza leren met betrekking tot de vrije wil en de uitverkiezing en wat dit betekent voor hun visie op het aanbod van genade.Tijdslijn ReformatieDe tijdsbalk hieronder geeft een overzicht van de personen die ik in dit hoofdstuk bespreek en hun belangrijkste boeken die ik citeer.←15001600145014601470148014901500151015201530154015501560157015801590160016101620163016401650Erasmus (1466 - 1536)Maarten Luther (1483 - 1546)Johannes Calvijn (1509 - 1564)Theodorus Beza (1519 - 1605)Erasmus in 1524:Diatribe de libero arbitrio (Verhandeling over de vrije wil)Erasmus kwam in zijn “Verhandeling over de vrije wil” op voor de menselijke vrijheid om te beslissen: Gods genade biedt het heil aan ieder mens aan, maar de mens is vrij om dat te aanvaarden of te verwerpen. Een kernpunt in de redenering van Erasmus is dat er veel teksten in de Bijbel staan die een mens oproepen om zich te bekeren, te geloven, te komen, te reinigen, enz. God zou dit niet van mensen vragen als ze dat zelf niet zouden kunnen. Lees meer.Maarten Luther in 1525:De servo arbitrio (De geknechte wil)Volgens Luther is “ten aanzien van God of van die dingen die tot de zaligheid of verdoemenis behoren” de wil niet vrij, maar onderworpen aan God of aan de duivel. In navolging van Augustinus noemt Luther dit de geknechte wil. Luther laat in zijn boek zien dat het ontkennen van een vrije wil niet betekent dat het Evangelie niet gepreekt en aangeboden moet worden. Lees meer.Johannes Calvijn in 1559:InstitutieCalvijn schrijft in zijn Institutie uitgebreid over de vrije wil. Hij laat zien dat een mens vrijwillig en graag de zonde dient. Het is een vrijwillige slavernij waardoor we te beklagen zijn, maar niet te verontschuldigen. De wil was vrij, maar heeft zich tot slaaf van de zonde gemaakt. Tegelijkertijd leert Calvijn een algemeen en welmenend aanbod van genade. De uitverkiezing heerst bij Calvijn niet over het aanbod van genade in de prediking.Theodorus Beza in 1555:TabulaBeza is vooral bekend van zijn Tabula, een boekje waarin Beza een korte samenvatting geeft van de belangrijkste punten van de christelijke leer. Er is vaak gezegd dat Beza de reformatorische leer verder ontwikkelde tot een systeem van dubbele predestinatie waarin verkiezing en verwerping volledig symmetrisch zijn. Maar als we Beza goed lezen zien we dat Beza de spanning tussen uitverkiezing en een algemeen en welmenend aanbod van genade laat staan. Lees verder.→Overzicht van dit hoofdstukWe zullen in dit hoofdstuk zien hoe theologen tijdens de Reformatie strijd voerden met de Rooms-Katholieke kerk over de vrije wil. In deze strijd hebben de reformatoren de rijkdom van het Evangelie niet weggestopt. Ze bewaarden de balans tussen de soevereiniteit van God en de verantwoordelijkheid van de mens. In dit hoofdstuk bespreek ik de volgende onderwerpen:De strijd tussen Luther en Erasmus over de vrije wil.Hoe Luther teruggrijpt op Augustinus voor de term geknechte wil.De leer van Calvijn over de vrije wil.De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God.Het aanbod van genade bij Luther.Het aanbod van genade bij Calvijn.Beza en de verhouding tussen de uitverkiezing en het aanbod van genade.Conclusie over de Reformatie en het aanbod van genade.Tagged:Reformatie Vorige Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade? Volgende Luther en de geknechte wil