Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Reformatie en het aanbod van genade
Laatst bijgewerkt op 6 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

De Reformatie en het aanbod van genade

Als startpunt voor een historisch overzicht van de discussies rondom het aanbod van genade wil ik de Reformatie nemen. De Reformatie is een ankerpunt in de kerkgeschiedenis voor onderwerpen als de uitverkiezing en de vrije wil, thema’s die een belangrijke rol spelen in de discussies rondom het aanbod van genade in de daaropvolgende eeuwen. We zagen in het vorige hoofdstuk dat de gereformeerde leer het midden houdt tussen enerzijds de remonstranten, die te veel nadruk leggen op de vrije wil van de mens, en anderzijds de hypercalvinisten, die te veel nadruk leggen op de uitverkiezing van God en daarom het aanbod van genade beperken tot de uitverkorenen. Daarom wil ik in dit hoofdstuk laten zien wat Luther, Calvijn en Beza leren met betrekking tot de vrije wil en de uitverkiezing en wat dit betekent voor hun visie op het aanbod van genade.

Tijdslijn Reformatie

De tijdsbalk hieronder geeft een overzicht van de personen die ik in dit hoofdstuk bespreek en hun belangrijkste boeken die ik citeer.

←
1500
1600
1450
1460
1470
1480
1490
1500
1510
1520
1530
1540
1550
1560
1570
1580
1590
1600
1610
1620
1630
1640
1650
Erasmus (1466 - 1536)
Maarten Luther (1483 - 1546)
Johannes Calvijn (1509 - 1564)
Theodorus Beza (1519 - 1605)
Erasmus in 1524:
Diatribe de libero arbitrio (Verhandeling over de vrije wil)

Erasmus kwam in zijn “Verhandeling over de vrije wil” op voor de menselijke vrijheid om te beslissen: Gods genade biedt het heil aan ieder mens aan, maar de mens is vrij om dat te aanvaarden of te verwerpen. Een kernpunt in de redenering van Erasmus is dat er veel teksten in de Bijbel staan die een mens oproepen om zich te bekeren, te geloven, te komen, te reinigen, enz. God zou dit niet van mensen vragen als ze dat zelf niet zouden kunnen. Lees meer.

Maarten Luther in 1525:
De servo arbitrio (De geknechte wil)

Volgens Luther is “ten aanzien van God of van die dingen die tot de zaligheid of verdoemenis behoren” de wil niet vrij, maar onderworpen aan God of aan de duivel. In navolging van Augustinus noemt Luther dit de geknechte wil. Luther laat in zijn boek zien dat het ontkennen van een vrije wil niet betekent dat het Evangelie niet gepreekt en aangeboden moet worden. Lees meer.

Johannes Calvijn in 1559:
Institutie

Calvijn schrijft in zijn Institutie uitgebreid over de vrije wil. Hij laat zien dat een mens vrijwillig en graag de zonde dient. Het is een vrijwillige slavernij waardoor we te beklagen zijn, maar niet te verontschuldigen. De wil was vrij, maar heeft zich tot slaaf van de zonde gemaakt. Tegelijkertijd leert Calvijn een algemeen en welmenend aanbod van genade. De uitverkiezing heerst bij Calvijn niet over het aanbod van genade in de prediking.

Theodorus Beza in 1555:
Tabula

Beza is vooral bekend van zijn Tabula, een boekje waarin Beza een korte samenvatting geeft van de belangrijkste punten van de christelijke leer. Er is vaak gezegd dat Beza de reformatorische leer verder ontwikkelde tot een systeem van dubbele predestinatie waarin verkiezing en verwerping volledig symmetrisch zijn. Maar als we Beza goed lezen zien we dat Beza de spanning tussen uitverkiezing en een algemeen en welmenend aanbod van genade laat staan. Lees verder.

→

Overzicht van dit hoofdstuk

We zullen in dit hoofdstuk zien hoe theologen tijdens de Reformatie strijd voerden met de Rooms-Katholieke kerk over de vrije wil. In deze strijd hebben de reformatoren de rijkdom van het Evangelie niet weggestopt. Ze bewaarden de balans tussen de soevereiniteit van God en de verantwoordelijkheid van de mens. In dit hoofdstuk bespreek ik de volgende onderwerpen:

  • De strijd tussen Luther en Erasmus over de vrije wil.
  • Hoe Luther teruggrijpt op Augustinus voor de term geknechte wil.
  • De leer van Calvijn over de vrije wil.
  • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God.
  • Het aanbod van genade bij Luther.
  • Het aanbod van genade bij Calvijn.
  • Beza en de verhouding tussen de uitverkiezing en het aanbod van genade.
  • Conclusie over de Reformatie en het aanbod van genade.
  • Tagged:
  • Reformatie
Vorige Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade? Volgende Luther en de geknechte wil

Gerelateerde artikelen

  • Van Reformatie naar Dordtse Synode
  • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

De Reformatie en het aanbod van genade

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.