Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. Wat is het aanbod van genade?
  4. Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
Laatst bijgewerkt op 1 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?

We hebben in dit hoofdstuk gezien wat het aanbod van genade is en waarom het zo belangrijk is dat dit algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend wordt gebracht. Daar lijkt op basis van de Bijbel, de belijdenisgeschriften, onze Nederlandse oudvaders en de Engelse en Schotse puriteinen geen twijfel over mogelijk. Waarom is er in de kerkgeschiedenis dan toch zoveel strijd geweest over het aanbod van genade? Waarom steekt deze discussie steeds weer de kop op?

De duivel wil het aanbod van genade verdacht maken

Ds. van Eckeveld ziet hier twee belangrijke redenen voor: de duivel, en het feit dat er ook een remonstrants aanbod is. [1]J.J. van Eckeveld, ‘Het aanbod van genade’, Daniël, 9 december 2012, (digitale versie) . Om te beginnen wil de duivel de aanbieding van het Evangelie verdacht maken. Zou dat niet een reden zijn dat de discussie over dit onderwerp telkens weer oplaait? We hebben gezien hoe belangrijk het aanbod van genade is om verloren zondaren bij Christus te brengen. En als er iets is wat de duivel niet wil, is dat het wel.

Er is ook een remonstrants aanbod

Ten tweede is er ook sprake van een remonstrants aanbod. Remonstranten zeggen: ‘De genade wordt jou aangeboden, dus je hebt het vermogen om het aan te nemen.’ Als tegenreactie verwerpt men soms niet alleen het remonstrantse aanbod, maar ieder aanbod van genade. Ik heb weleens horen zeggen: ‘De duivel komt altijd met twee dwalingen tegelijk. Als je je afzet tegen de ene, val je in de andere.’ Je zou het kunnen zien als een weg met aan beide kanten een sloot. Wat gebeurt er als je even niet oplet en bijna in de sloot rijdt? Dan geef je van schrik zo’n ruk aan je stuur dat je aan de andere kant in het water belandt.

De Bijbel geeft geen sluitend antwoord

Een andere oorzaak van veel discussie over het aanbod van genade is dat de Bijbel op dit punt geen sluitend antwoord geeft. Het is heel menselijk om alles te willen begrijpen. We willen de logica kunnen doorzien van wat we in de Bijbel lezen. Maar zodra wij God begrijpen, is Hij geen God meer. Zou het spanningsveld tussen moeten geloven en zelf niet kunnen geloven niet bewust in de Bijbel doorklinken, zodat God alle eer krijgt van onze verlossing en we Hem niet de schuld geven van ons ongeloof?

Er wordt vaak onzorgvuldig geformuleerd

Bovendien wordt er vaak onzorgvuldig geformuleerd en praat men langs elkaar heen. Ds. Van Eckeveld concludeert bijvoorbeeld: ‘De kruisgemeenten in de negentiende eeuw verwierpen het aanbod van genade. Als je dat dan onderzoekt, dan zie je dat ze daarbij alleen aan een remonstrants aanbod dachten: het wordt jou aangeboden, dus je hebt het vermogen om het aan te nemen.’ [2]Eckeveld.

Ds. Visscher trekt in de Saambinder dezelfde conclusie: ‘Het blijkt dat in de Kruiskerken een groot verzet was tegen een zogeheten “algemene aanbieding”. Vooral ds. E. Fransen was hier sterk tegen gekant. Overigens moet daarbij wel worden bedacht dat de kruispredikanten zich vooral richten tegen een remonstrants getint aanbod van genade (“Jezus is voor u gestorven”). In de preken van bijvoorbeeld ds. Fransen zijn heel nodigende passages te vinden.’ [3]W. Visscher, ‘De prediking van het Evangelie’, De Saambinder, 13 mei 2004, (digitale versie).

Ook in het hele proces rondom de schorsing van ds. R. de Kok in 1950 was er veel verwarring over het aanbod van genade en de beloften en is er veel langs elkaar heen gepraat. [4]Zie bijvoorbeeld: Harinck, De prediking van het Evangelie, 179; zie ook de opmerkingen van ds. W. Visscher in de artikelenserie waarin hij dit boek van ds. C. Harinck bespreekt: Visscher, ‘De prediking van het Evangelie’.

Hoe we over theologische onderwerpen moeten discussiëren

Er is een gebrek aan helderheid in de discussie over het aanbod van genade. Daardoor lijken gesprekspartners soms ver uit elkaar te staan en voeren ze heftige discussies, terwijl ze in werkelijkheid veel dichter bij elkaar staan. Dit zou sneller aan het licht komen als we de adviezen van de puriteinse predikant John Newton ter harte zouden nemen. Newton bespreekt in zijn brief “On Controversy” [5]John Newton, Letter XIX – On Controversy, Richard Cecil, vol. 1, The Works of the John Newton (London: Hamilton, Adams & Co., 1824), 268-74. hoe we op een goede manier met meningsverschillen kunnen omgaan.

Zijn eerste advies is: bid ernstig voor je tegenstander voordat je een pen op papier zet. Bedenk dat je je tegenstander innig zult liefhebben als je straks in de hemel naast hem staat. Zie je hem als onbekeerd? Heb dan des te meer compassie en zorg dat je geen struikelblok voor hem bent. Doe dus geen uitspraken waardoor hij met nog meer overtuiging (en emotie) zijn standpunt zal innemen. Denk hierbij aan 2 Timotheüs 2:24-25: ‘En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen; met zachtmoedigheid onderwijzende degenen die tegenstaan; of God hun te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid.’

Daarnaast adviseert Newton: denk aan alle lezers die misschien niet over de kwestie kunnen oordelen, maar wel de geest achter het schrijven proeven. Houd rekening met lezers die weten dat zachtmoedigheid, bescheidenheid en liefde de karakteristieken zijn van een christelijke aard.

Tot slot waarschuwt Newton dat het voor jezelf gevaarlijk is om je in discussies te mengen, ook al heb je het gelijk aan je zijde. Want stel nu dat je de discussie wint en je tegenstander het zwijgen oplegt. Welke waarde heeft dit als je jezelf hierdoor belangrijker gaat vinden, maar je ootmoed en tere verhouding tot God verliest? En hoeveel tijd spendeer je op deze manier aan minder belangrijke onderwerpen? Kun je die tijd niet beter gebruiken ter ondersteuning van je eigen geloofsleven en dat van anderen?

De discussie over het aanbod van genade in de kerkgeschiedenis

We zien dus dat er genoeg redenen zijn waarom het aanbod van genade tot stevige discussies leidt. Dit is ook zichtbaar in de kerkgeschiedenis. In de volgende hoofdstukken geef ik een overzicht van de strijd rondom het aanbod van genade in de afgelopen zes eeuwen, te beginnen bij de Reformatie. Mijn doel hierbij is om te leren van het verleden, zodat we dwalingen niet herhalen in het heden.

Voetnoten   (5)
1
J.J. van Eckeveld, ‘Het aanbod van genade’, Daniël, 9 december 2012, (digitale versie).
2
Eckeveld.
3
W. Visscher, ‘De prediking van het Evangelie’, De Saambinder, 13 mei 2004, (digitale versie).
4
Zie bijvoorbeeld: Harinck, De prediking van het Evangelie, 179; zie ook de opmerkingen van ds. W. Visscher in de artikelenserie waarin hij dit boek van ds. C. Harinck bespreekt: Visscher, ‘De prediking van het Evangelie’.
5
John Newton, Letter XIX – On Controversy, Richard Cecil, vol. 1, The Works of the John Newton (London: Hamilton, Adams & Co., 1824), 268-74.
  • Tagged:
  • Arminianisme
  • Discussie
  • Kerkgeschiedenis
Vorige De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest Volgende De Reformatie en het aanbod van genade

Gerelateerde artikelen

  • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
  • Arminius en de remonstranten
  • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.