Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. Wat is het aanbod van genade?
  4. De noodzaak van het aanbod van genade
Laatst bijgewerkt op 1 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

De noodzaak van het aanbod van genade

De gereformeerde theologen leren ons op grond van de Bijbel dat het aanbod van genade algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend is. Maar wat heb je als luisteraar aan een warme, ruime Evangelieprediking als deze je zonder het werk van de Heilige Geest volledig koud laat? Wat moet je als luisteraar met het aanbod van genade als je niet bent uitverkoren? Kan een preek niet zonder dat aanbod als het wél gaat over de weg waarlangs God Zijn volk tot Christus leidt? Met andere woorden: wat is de noodzaak van het aanbod van genade?

De Dordtse Leerregels over de noodzaak van de prediking

Laten we opnieuw luisteren naar de Dordtse Leerregels. Nadat artikel III/IV.11-12 over de wedergeboorte en artikel 14 over het geloof als een gave van God hebben gesproken, eindigt artikel III/IV.17 over het middel dat God gebruikt om mensen zalig te maken. Dit artikel verduidelijkt Gods werk met een beeld uit het natuurlijke leven:

Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook, dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit, noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft [1]Dordtse Leerregels III/IV.17 . .

Ook al onderhoudt God ons leven met Zijn almacht, we moeten wel de middelen gebruiken die Hij geeft, zoals voedsel en rust. Zo geldt voor het geestelijk leven dat God door de Heilige Geest de wedergeboorte werkt door het gebruik van het Evangelie. Het Evangelie wordt hier zelfs het zaad van de wedergeboorte genoemd, op basis van 1 Petrus 1:23: ‘Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.’ De prediking van het Evangelie is dus noodzakelijk. God wil door de ‘dwaasheid’ van de prediking degenen die geloven zalig maken (1 Kor. 1:21). DL III/IV.17 wijst vervolgens op de apostelen, die trouw het Evangelie verkondigden, en roept ons op dat voorbeeld na te volgen. Het eindigt als volgt:

Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen. [2]Dordtse Leerregels III/IV.17 .

Door de prediking van het Evangelie wordt de genade meegedeeld. Gods werk zal heerlijker zichtbaar worden als predikers hun ambt beter ten uitvoer brengen. Paulus benadrukt dit belang van de prediking in Romeinen 10:13-14: ‘Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt?’

In vers 17 vervolgt hij: ‘Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.’ God werkt dus wedergeboorte en geloof door de prediking van het Evangelie. Het Woord van God is levend en krachtig (Hebr. 4:12); het is het zwaard van de Geest (Ef. 6:17)! Zoals we eerder in dit hoofdstuk al zagen, komt het Evangelie (het aanbod van Gods genade, de boodschap van de Zaligmaker Die beschikbaar is) tot iedereen, zonder voorwaarden. God meent het als Hij ons roept door Zijn Woord.

Waarom is de noodzaak van het aanbod van genade zo groot?

God gebruikt dus de prediking van het Evangelie om zondaren zalig te maken. Maar wat is de noodzaak van het aanbod van genade in de prediking? Waarom moet dit aanbod luid en duidelijk klinken? En waarom is het zo belangrijk dat we vasthouden aan een algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade?

Omdat de Bijbel het leert

Als eerste is het een ‘verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot “bewuste” zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei “voorwaarden” te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast.’ [3]C. Harinck, De prediking van het Evangelie – het aanbod van genade (Houten: Den Hertog, 2002), 291. En als iemand een ander Evangelie verkondigt, neemt de Bijbel dat heel hoog op (Gal. 1:8).

Om zondaren naar Christus te leiden

Ten tweede is het essentieel dat de prediking onbekeerde zondaren roept tot Christus, de Zaligmaker. Want wat gebeurt er als deze nodiging niet algemeen wordt gebracht, maar alleen aan de uitverkorenen wordt verkondigd? Dan wijst de predikant een zondaar niet op Christus, maar ten diepste op zichzelf. Dan is de vraag niet: ‘O God, zijt mij zondaar genadig’ (Luk. 18:13), maar: ‘Ben ik wel uitverkoren?’ Dan je ga zoeken naar kenmerken in jezelf.

Als deze nodiging niet onvoorwaardelijk wordt gebracht, gebeurt hetzelfde. Dan werpt de predikant een zondaar terug op zichzelf. Dan vraag je je af of je ellendekennis wel diep genoeg is, of je berouw wel van harte is en of je genoeg levensheiliging, geloof en liefde hebt. En dat terwijl het voor een verloren zondaar van levensbelang is om te horen dat Jezus gekomen is voor zondaren! ‘Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken’ (1 Tim. 1:15). Hij moet horen dat het bloed van Gods Zoon reinigt van alle zonden (1 Joh. 1:7): ‘Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol’ (Jes. 1:18).

Omdat het de enige hoop is voor een door de Geest overtuigde zondaar

Tot slot is het algemene, onvoorwaardelijke, welmenende aanbod van genade de enige hoop voor een zondaar die door de Heilige Geest is overtuigd. Als Gods Geest jouw ogen opent en je de heiligheid van God gaat zien, met daartegenover je eigen zondigheid, is er geen andere hoop dan in het Evangelie. Dan krijgt het aanbod van genade waarde! Juist zulke mensen zien zelfs in hun oprechtste berouw nog zo veel zonden en zeggen met Whitefield: ‘Mijn boetvaardigheid heeft nog boetvaardigheid van node en mijn tranen moeten nog gewassen in het bloed van Christus.’ [4]Harinck, 294.

Ze zullen nooit concluderen dat ze genoeg kennis van hun ellende hebben of dat hun berouw oprecht genoeg is. Ze klagen over hun koude, harde, zondige hart. Als ze naar zichzelf kijken, vragen ze zich vertwijfeld af waarom hun hart niet méér naar God uitgaat. Ze concluderen dat ze toch wel meer en ernstiger zouden bidden als God echt in hun hart werkte. Dan zou er toch wel meer liefde zijn tot God en Zijn dienst? Ds. C. Harinck zegt hierover:

Wat hebben wij verkeerde denkbeelden van het Evangelie! Wij zeggen: was ik heiliger, meer verootmoedigd, had ik dieper berouw, bezat ik het echte geloof, dan zou ik wel op het Evangelie durven hopen. Maar nu ik zo schuldig, boos en onrein ben, is het Evangelie voor mij niet. Dit is een van de belangrijkste argumenten van de duivel om een verslagen zondaar van Christus af te houden. Wat zitten veel harten, die naar vrede met God dorsten in die strik verward! Het enige geneesmiddel tegen zulke gedachten is, dat overtuigde zondaren de absolute vrijheid en algemeenheid van de evangelienodiging beginnen te verstaan. Daarom is de verkondiging van het vrije aanbod zo belangrijk voor het verslagen hart. [5]Harinck, 294-295.

Wat is het nodig dat God onze ogen opent voor de rijkdom van het Evangelie! We moeten iets gaan begrijpen van de peilloze zondaarsliefde van de Heere Jezus. Het is van levensbelang dat we alles in de Heere Jezus zoeken en niets in onszelf. Ons redeneren moet worden gestopt. Daarom is de noodzaak van de prediking van Gods aanbod van genade zo groot.

Voetnoten   (5)
1
Dordtse Leerregels III/IV.17.
2
Dordtse Leerregels III/IV.17.
3
C. Harinck, De prediking van het Evangelie - het aanbod van genade (Houten: Den Hertog, 2002), 291.
4
Harinck, 294.
5
Harinck, 294-295.
  • Tagged:
  • Dordtse Leerregels
  • Noodzaak aanbod
  • Prediking
Vorige Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade Volgende De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest

Gerelateerde artikelen

  • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
  • Wat is het aanbod van genade?
  • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
  • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

De noodzaak van het aanbod van genade

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.