Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. Wat is het aanbod van genade?
  4. Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
Laatst bijgewerkt op 10 maart 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade

We kunnen nu de vraag beantwoorden wat het aanbod van genade is. Het aanbod van genade is niet het ‘in bezit stellen’ van Gods genade, maar het aanbieden van Christus als beschikbare Zaligmaker. Dit aanbod van genade is algemeen, welmenend en onvoorwaardelijk:

  • Algemeen: voor iedereen, zonder onderscheid.
  • Onvoorwaardelijk: zonder enige eis of voorwaarde waaraan een mens zelf moet voldoen.
  • Welmenend: God meent het en zal niemand die tot Hem komt, weigeren of terugsturen.

Zo’n algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade lijkt in tegenspraak met de uitverkiezing. Als we dit logisch denkend proberen op te lossen, vervallen we aan de ene óf de andere kant in een onbijbelse dwaling. Hieronder geef ik een beknopt overzicht van de verschillende standpunten over het aanbod van genade.

Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade vergeleken met andere standpunten

Het gereformeerde standpunt over het aanbod van genade is heel helder te omschrijven met de drie genoemde kernwoorden. De gereformeerde traditie leert ons een algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade. Zoals we zagen, zijn deze kernwoorden van groot belang en zijn ze geformuleerd in reactie op andere standpunten. Het woord algemeen onderscheidt het gereformeerde standpunt van het hypercalvinisme, maar mag niet worden verward met de algemene verzoeningsleer van het arminianisme. Onvoorwaardelijk komt voort uit de strijd met het neonomianisme. De gereformeerde uitleg van welmenend neemt een middenpositie in tussen het arminianisme en het hypercalvinisme.

In onderstaande tabel geef ik een beknopt overzicht van de verschillende standpunten rondom het aanbod van genade. Ik heb geprobeerd de vragen rondom het aanbod van genade zo helder mogelijk op te splitsen, zodat duidelijk wordt hoe het gereformeerde standpunt van een algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade zich verhoudt tot de andere theologische stromingen. Zo’n samenvattend overzicht is altijd een gesimplificeerde weergave. Lees in de volgende hoofdstukken meer over het arminianisme, neonomianisme en hypercalvinisme om hun standpunten beter te begrijpen. In de bespreking van die standpunten maak ik ook telkens de vergelijking met het gereformeerde standpunt en laat ik zien hoe er vanuit de gereformeerde traditie op is gereageerd.

Arminianisme Neonomianisme Gereformeerd Hypercalvinisme
Wat wordt aangeboden?
Christus Die daadwerkelijk voor jou is gestorven (algemene verzoening).
Christus Die voor iedereen de morele wet heeft voldaan (vorm van algemene verzoening)
Een beschikbare en gewillige Zaligmaker.
Een 'in bezit stellen' van genade. Daarom kan er geen aanbod zijn in de prediking, want een predikant kan niemand genade in bezit geven. Hij kan de (leer van de) genade alleen verkondigen en voorstellen.
Aan wie wordt dat aangeboden?
Iedereen die het Evangelie hoort. Zonder onderscheid. Het aanbod is algemeen.
Aan voorbereide zondaren die zich voor Gods genade geschikt hebben gemaakt.
Iedereen die het Evangelie hoort. Zonder onderscheid. Het aanbod is algemeen.
Alleen aan de uitverkorenen. De prediking moet zich richten op degenen die tekenen van uitverkiezing vertonen. In de praktijk betekent dit dat de predikant oprecht boetvaardige zondaren aanspreekt. Mensen die doorleefde ellende-kennis hebben.
Waarom wordt dit aangeboden?
Uit Gods liefde voor de hele mensheid en vanwege Zijn verlangen dat allen worden behouden.
Christus heeft de voorwaarden van de morele wet vervuld. De mens moet nu de voorwaarden van het Evangelie (de nieuwe wet) vervullen om zalig te worden.
Omdat de geopenbaarde wil van God inhoudt dat iedereen die gelooft, zalig zal worden. Het aanbod is welmenend.
Voor de uitverkorenen tot redding, en voor de verworpenen tot verzwaring van hun straf. Er kan geen welmenend aanbod zijn omdat God dan niet eerlijk zou zijn ten opzichte van Zijn verkiezing en verwerping.
Welke voorwaarde is hieraan verbonden?
Geloof en volharding in dat geloof.
De voorwaarde van het Evangelie is geloof als daad van de mens. Vaak noemt men ook zondekennis, ellendekennis, berouw, Christuskennis, het aannemen en vertrouwen van Christus als Verlosser en levensheiliging als voorwaarden van het Evangelie.
Bekering en geloof. Geloof niet als daad, maar als instrument om de genade daadwerkelijk in bezit te krijgen.
Er is geen enkele voorwaarde, alleen vrije genade. Maar om te weten of de genade voor jou is, moet je weten of je bent uitverkoren / wedergeboren. Daarom behandelt een predikant de kenmerken van wedergeboorte en de bevindingen van Gods kinderen, zodat hoorders zich hieraan kunnen spiegelen.
Wie vervult die voorwaarde?
God geeft aan ieder mens 'voldoende' genade om te kunnen geloven. Hierdoor maakt Hij de wil vrij. Er is pas sprake van 'effectieve' genade als de mens haar aanneemt en niet tegenhoudt. De mens vervult deze voorwaarde dus vrijwillig.
De voorwaarden van het Evangelie (de nieuwe wet) zijn een afzwakking van de oorspronkelijke wet, zodat gevallen mensen hier zelf aan kunnen voldoen.
De mens heeft geen vrije wil om zelf te kunnen geloven. Het geloof is een gave van God.
Ten diepste worden mensen op zichzelf teruggeworpen en moeten ze in zichzelf zoeken naar kenmerken van wedergeboorte.
Welke verplichting legt dit op de ontvanger van dit aanbod?
De mens moet geloven en volhouden in geloof en gehoorzaamheid.
De mens moet aan de voorwaarden van de nieuwe wet voldoen.
De mens heeft de plicht om te geloven, om God op Zijn Woord te vertrouwen.
Je kunt de mens niet verplichten tot iets wat hij niet kan. Dat zou niet eerlijk zijn van God.

Het woord ‘voorwaarde’ is een beladen term. Toch heb ik het in bovenstaande tabel gebruikt, maar dan wel gekoppeld aan de vraag wie die voorwaarde vervult. Zo wordt het verschil tussen het neonomianisme en het gereformeerde standpunt helder. Het aanbod van genade bevat geen voorwaarde aan het adres, zoals de neonomianen leren. Een mens hoeft zichzelf niet voor Gods genade geschikt te maken. Het aanbod van genade bevat wel de voorwaarde van bekering en geloof als antwoord op dat aanbod, zeggen de gereformeerden, maar dat is een voorwaarde die God Zelf vervult.

Het aanbod van genade en het werk van de Drie-enige God

In bovenstaande tabel beantwoordde ik de basisvragen rondom het aanbod van genade: wat wordt aangeboden, aan wie, waarom en met welke voorwaarden. We kunnen de tabel verder uitbreiden om meer inzicht te krijgen in de manier waarop het aanbod van genade zich volgens de verschillende stromingen verhoudt tot het werk van de Drie-enige God. Wat is de relatie tussen het aanbod van genade en de uitverkiezing, de verdiensten van Christus en het werk van de Heilige Geest? Onderstaande tabel geeft een beknopt overzicht van de standpunten.

Arminianisme Neonomianisme Gereformeerd Hypercalvinisme
Wat is de relatie tussen aanbod en uitverkiezing?
Uitverkiezing is gebaseerd op Gods voorkennis van wie er zal geloven. Het aanbod is dus oprecht voor allen, en wie het aanneemt is dus uitverkoren.
Uitverkiezing bepaalt wie daadwerkelijk geloof ontvangt. Tegelijkertijd is dat niet onvoorwaardelijk en moet de mens ook zelf aan de evangelische voorwaarden voldoen.
Het aanbod geldt algemeen, maar Gods uitverkiezing bepaalt wie daadwerkelijk geloof ontvangt.
Het aanbod van genade staat onder beheersing van de uitverkiezing. De prediking is een middel voor de uitverkorenen en niet een oprecht aanbod of oprechte uitnodiging voor iedereen.
Hoe is het aanbod verbonden aan de verdiensten van Christus?
Christus is daadwerkelijk gestorven voor alle mensen en heeft voor iedereen de zaligheid verdiend. Het algemene aanbod is gebaseerd op Zijn verzoeningswerk.
Het lijden en sterven van Christus heeft voldoening gebracht voor de eerste wet en het mogelijk gemaakt dat er een afgezwakte tweede wet kwam waaraan gevallen mensen zelf kunnen voldoen. De rechtvaardigmaking van een mens hangt dus af van het werk van Christus in combinatie met de gehoorzaamheid van de mens aan de nieuwe wet.
Christus’ lijden en sterven is algenoegzaam voor heel de wereld. Daarom kan het aanbod algemeen zijn. Maar Christus stierf uitsluitend voor de uitverkorenen en Zijn verdiensten zijn alleen voor hen effectief.
Christus stierf alleen voor de uitverkorenen. Daarom kan het aanbod alleen op hen van toepassing zijn.
Welke rol speelt de Heilige Geest in dit aanbod?
De Geest overtuigt en trekt mensen, maar de mens kan dit weerstaan.
De Heilige Geest helpt mensen om aan de voorwaarden van het Evangelie te voldoen, maar de verantwoordelijkheid ligt ook deels bij de mens.
De Heilige Geest verbindt Zich aan het uitwendige aanbod van genade en werkt inwendig bekering en geloof in de uitverkorenen. Deze werking van de Heilige Geest is onwederstandelijk; een mens kan dit niet tegenhouden.
De Geest werkt niet mee met het aanbod dat een predikant doet. Niet een aanbod, maar het werk van de Geest moet centraal staan in de prediking; dan kan de prediking een middel tot bekering zijn.

Zo’n beknopt overzicht in een tabel helpt om de kernpunten te begrijpen, maar kan natuurlijk nooit volledig recht doen aan alle nuances in de standpunten. Verder zijn de genoemde stromingen hokjes waar mensen wel of niet in worden geplaatst, terwijl iedere predikant of theoloog ook weer zijn eigen nuances heeft. Daarom zal ik deze standpunten in de volgende hoofdstukken verder uitdiepen. Daarbij laat ik de verschillende personen uit deze stromingen uitgebreid aan het woord.

Blijf bij de vijf sola's van de Reformatie

Waar het de gereformeerden om gaat, is dat een mens niet naar iets in zichzelf zoekt, maar alles van Christus verwacht. Christus moet alles en in allen zijn. Zowel de remonstranten als de hypercalvinisten werpen je terug op jezelf. Ten diepste maakt hun leer mensen die oprecht aan hun zonden en onmacht zijn ontdekt wanhopig. Laten we blijven bij de vijf sola’s van de reformatie:

  • Sola fide: alleen door het geloof.
  • Sola gratia: alleen door genade.
  • Sola scriptura: alleen door de Schrift.
  • Solus Christus: alleen Christus.
  • Soli Deo gloria: alle eer komt alleen God toe.

De gereformeerde theologen leren ons dus op grond van de Bijbel dat het aanbod van genade algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend is. Wat betekent dit voor degenen die het aanbod van genade horen?

  • Tagged:
  • Algemeen aanbod
  • Algemeen onvoorwaardelijk welmenend aanbod van genade
  • Heilige Geest
  • Onvoorwaardelijk aanbod
  • Uitverkiezing
  • Verzoening
  • Welmenend aanbod
Vorige Waarom wordt de genade aangeboden? Volgende De noodzaak van het aanbod van genade

Gerelateerde artikelen

  • Ames en de systematisering van de theologie
  • Waarom wordt de genade aangeboden?
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
  • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
  • Aanbod van Genade
  • Wat is het aanbod van genade?
  • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
  • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
  • Het aanbod van genade bij Luther
  • De hartelijke theologie van Sibbes
  • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
  • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
  • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
  • Aan wie wordt de genade aangeboden?
  • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
  • Calvijn en het aanbod van genade
  • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.