Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  4. Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
Laatst bijgewerkt op 13 februari 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…

Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade

We hebben in dit hoofdstuk gezien wat de Dordtse Leerregels in reactie op Arminius en de remonstranten zeggen over de vrije wil en uitverkiezing, het aanbod van genade en de plicht tot geloof. Arminius en de remonstranten proberen de uitverkiezing (Gods verborgen wil) en het aanbod van genade (Zijn geopenbaarde wil) in een logisch kloppend systeem te vatten. Volgens Arminius strookt het niet met Gods rechtvaardigheid als Hij mensen veroordeelt aan wie Hij geen genade schenkt. Gods is volgens Arminius alleen rechtvaardig als Hij alle mensen genade geeft en zij deze kunnen afwijzen. Uiteindelijk is zalig worden dan toch afhankelijk van de mens.

De Dordtse Leerregels zijn geen logisch kloppend systeem

De Dordtse Leerregels presenteren als reactie hierop niet een logisch kloppend systeem. Het is heel menselijk om je uit angst of voorzichtigheid tegen de ene dwaling af te zetten en daarmee in een tegenovergestelde dwaling te vervallen. De Dordtse Leerregels laten echter de Bijbelse paradox staan: behouden worden is volledig Gods genade en verloren gaan is volledig de verantwoordelijkheid van de mens. Logisch gezien staan de Dordtse Leerregels vol met tegenstrijdigheden: [1]C. Harinck, De prediking van het Evangelie – het aanbod van genade (Houten: Den Hertog, 2002), 31.

  • Niet alle mensen zijn uitverkoren en toch worden allen die het Evangelie horen, ernstig en welmenend tot de zaligheid in Christus genodigd.
  • Christus’ offer is algenoegzaam voor allen, maar alleen effectief voor de uitverkorenen.
  • De belofte van het heil wordt aan allen zonder onderscheid gepredikt, terwijl alleen de ware gelovigen het beloofde heil verkrijgen.
  • De prediking gaat vergezeld van een Goddelijk bevel van geloof en bekering, terwijl bekering en geloof vruchten van Gods verkiezing zijn.
  • Het geloof vindt zijn oorzaak in de eeuwige verkiezing, maar het ongeloof is de schuld van de mens.

Een mens wordt dus niet behouden doordat hij zelf, uit vrije wil, gaat geloven, maar omdat God hem in Zijn eeuwig welbehagen heeft uitverkoren en hem in de tijd wedergeboorte en geloof schenkt. Toch gaat een mens niet verloren door Goddelijke verwerping, maar door zijn eigen ongeloof. Deze paradox kunnen we niet oplossen zonder dat we bepaalde Bijbelse waarheden wegredeneren. Gelukkig houden de Dordtse Leerregels deze Bijbelse paradox vast en zwakken ze de Bijbelse waarheden niet af.

Een algemeen, welmenend aanbod van genade en de plicht tot geloof

De Dordtse Leerregels spreken heel duidelijk over een algemeen, welmenend aanbod van genade en de plicht tot geloof. Dordt leert voluit dat niet iedereen tot Christus zal komen, maar dat wel iedereen tot Christus mag en zelfs moet komen. De Dordtse vaderen zijn niet bang dat er te veel mensen zalig worden. Ze spreken vrijmoedig over de belofte van het Evangelie die verkondigd en aangeboden moet worden aan alle mensen.

Tegelijk moeten we, met de Dordtse Leerregels, waakzaam zijn voor de remonstrantse leer:

Van huis uit zijn we allemaal immers vrienden van de remonstrantse leer. Ten diepste is dat de leer van de mens, die niet wil buigen onder het oordeel van God over zijn leven en die het ook niet verkroppen kan, dat hem ondubbelzinnig wordt gezegd, dat hij verloren ligt voor God, zo verloren, dat hij radicaal de band met God heeft doorgesneden en niets dan kwaad kan voortbrengen, daarom wedergeboren moet worden door onwederstandelijke genade en door de Zaligmaker moet worden opgeraapt, een Zaligmaker, die niet maar iets voor hem doet, maar die het ganse werk der zaligheid voor Zijn rekening neemt. [2]C. den Boer, Om ’t eeuwig welbehagen – verhandelingen over de Dordtse Leerregels (Utrecht: Uitgeverij De Banier, 1980), 25.

Als deze boodschap weerstand oproept, vecht er dan niet tegen, maar vlucht als verloren zondaar tot Christus! ‘Het is Gods bedoeling nooit geweest om Christus in de wereld te brengen zonder Hem tegelijk aan te bieden aan zelfs de grootste der zondaren. Hij houdt er niet van om heimwee in ons hart naar Christus te verwekken en vervolgens tegen ons te zeggen: “Maar Hij is niet voor U.” Daarom zendt de Heere predikers, ‘verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.’ [3]Boer, 30.

Een troostvolle leer

Wat een troost is deze Bijbelse leer voor wie zichzelf heeft leren kennen als een onverbeterlijke zondaar. Wat een eeuwig wonder dat God Zijn Kerk verkiest (DL 1), dat Hij Zijn Kerk heeft gekocht met het dierbare bloed van Christus (DL 2), dat Hij de wedergeboorte niet zonder het werk van de Heilige Geest, maar ook niet zonder het Evangelie aan Zijn Kerk schenkt (DL 3/4) en dat Hij eeuwig trouw is aan Zijn Kerk (DL 5). Als dan het zaad van het Evangelie overal gestrooid moet worden, mogen we ook uitzien naar vrucht: ‘En een ander deel viel in de goede aarde, en gaf vrucht, het een honderd-, het ander zestig-, en het ander dertigvoud’ (Matth 13:8). Zal het dan niet zo zijn dat de aar met de meeste tarwekorrels het diepst zal buigen? Soli Deo Gloria, God alleen de eer!

De Dordtse Leerregels spreken dus heel duidelijk over het aanbod van genade. Hoe is dat met de gereformeerde belijdenisgeschriften die nadien zijn opgesteld, de Westminster Confessie en de Westminster Catechismus? In het volgende hoofdstuk maak ik de stap naar Engeland en beschrijf ik de periode voor, tijdens en direct na de Westminster Assembly.

Voetnoten   (3)
1
C. Harinck, De prediking van het Evangelie - het aanbod van genade (Houten: Den Hertog, 2002), 31.
2
C. den Boer, Om ’t eeuwig welbehagen - verhandelingen over de Dordtse Leerregels (Utrecht: Uitgeverij De Banier, 1980), 25.
3
Boer, 30.
  • Tagged:
  • Arminianisme
  • Dordtse Leerregels
  • Remonstranten
Vorige De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels Volgende De Westminster Assembly over het aanbod van genade

Gerelateerde artikelen

  • Arminius en de remonstranten
  • Van Reformatie naar Dordtse Synode
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
  • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
  • De noodzaak van het aanbod van genade
  • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
  • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
  • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
  • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
  • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
  • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Redeneer de kracht van het Evangelie niet weg. Volg de Dordtse Leerregels.
Redeneer het Evangelie niet weg
8 minutes 2 juni 2025
Menselijke logica kan niet omgaan met Bijbels spanningsveld van Gods soevereiniteit en menselijke verantwoordelijkheid
Wat leren de remonstranten?
6 minutes 15 mei 2025
Grond en zekerheid van het geloof volgens Richard Sibbes
De grond en zekerheid van het geloof
5 minutes 9 mei 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.