De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstrantenAls we de uitverkiezing (Gods verborgen wil) en het aanbod van genade (Gods geopenbaarde wil) in een logisch denksysteem willen vangen, ontstaan er dwalingen. In dit hoofdstuk wil ik laten zien hoe dit gebeurde bij Arminius en zijn opvolgers, de zogenaamde remonstranten. Volgens hen kan God niet oprecht zijn als hij Zijn genade wel aan alle mensen aanbiedt, maar niet iedereen de mogelijkheid geeft om dit aanbod aan te nemen. De discussie tussen remonstranten en contraremonstranten gaat dus precies over het onderwerp van deze studie: het aanbod van genade. Uiteindelijk is de remonstrantse leer verworpen en zijn de Dordtse Leerregels opgesteld als een vaststelling van de gereformeerde leer. In dit hoofdstuk wil ik dan ook laten zien hoe de Dordtse Leerregels het Bijbelse evenwicht bewaren en beide waarheden – de uitverkiezing en het aanbod van genade – naast elkaar laten staan. Eerst zal ik kort de context schetsen van de periode tussen het vorige hoofdstuk (Luther en Calvijn) en de Dordtse Synode in 1618-1619.Tijdslijn Dordtse LeerregelsDe tijdsbalk hieronder geeft een overzicht van de personen die ik in dit hoofdstuk bespreek en hun belangrijkste boeken die ik citeer.←150016001500151015201530154015501560157015801590160016101620163016401650Girolamo Zanchi (1516 - 1590)William Perkins (1558 - 1602)Jacobus Arminius (1560 - 1609)Dordtse Synode (1618 - 1619)Girolamo Zanchi in 1566:Miscellanea TheologicaZanchi is de eerste gereformeerde theoloog die uitgebreid schrijft over de plicht tot geloof. Zijn leer dat iedere hoorder van het Evangelie verplicht is te geloven dat hij in Christus verkoren is wordt al snel gangbaar onder de gereformeerde schrijvers. Lees verder.Girolamo Zanchi in 1577:De Natura Dei seu de divinis attributisIn dit boek werkt Zanchi zijn ideeën over de plicht tot geloof verder uit. Hoe kun je nu met zekerheid geloven dat je uitverkoren bent? Dat weet toch God alleen? Volgens Zanchi kunnen we dit met zekerheid geloven als we de algemene beloften van het Evangelie geloven. Wie de algemene belofte van het Evanglie gelooft, mag deze persoonlijk op zichzelf toepassen. Lees verder.William Perkins in 1591:A Golden Chain or The description of TheologyDit boek is gebaseerd op Romeinen 8:29-30 en biedt een overzicht van Gods plan voor verlossing met de stappen daarin als schakels in een gouden ketting. Het is een invloedrijk boek geweest voor de gereformeerde theologie.Lees verder over Perkins en de plicht tot geloof.Lees verder over Perkins en het aanbod van genade.William Perkins in 1598:A Christian and Plain Treatise of the Manner and Order of PredestinationDit boek is een meer toegespitste en pastorale uitwerking van het thema predestinatie. Het richt zich specifiek op de leer van verkiezing en verwerping en de praktische implicaties ervan voor het christelijke leven.Lees verder over Perkins en de plicht tot geloof.Lees verder over Perkins en het aanbod van genade.Jacobus Arminius in 1612:Examen Modestum LibelliHet basisdocument van het arminianisme. Arminius reageert in dit boek uitgebreid op Perkins naar aanleiding van diens boek ‘A Christian and plaine Treatise of the manner and Order of Predestination’. Volgens Arminius klopt het niet met Gods rechtvaardigheid als Hij mensen veroordeelt aan wie Hij geen genade schenkt. De rechtvaardigheid van God blijft volgens Arminius alleen overeind als genade aan alle mensen gegeven wordt en afgewezen kan worden. Lees verder.Dordtse Synode in 1619:Dordtse LeerregelsTijdens de Synode zijn de Dordtse Leerregels opgesteld. Dit zijn vijf artikelen tegen de Remonstranten als reactie op de vijf artikelen van de Remonstranten in de Remonstrantie. Iedere hoofdstuk begint met een positieve uiteenzetting van wat de gereformeerde leer wél is. Daarna volgt de “verwerping der dwalingen” met een opsomming en afwijzing van de dwalingen waar de Dordtse Leerregels op reageren. Lees verder.→Overzicht van dit hoofdstukIn dit hoofdstuk bespreek ik de volgende onderwerpen:Een overzicht van de tijd tussen de Reformatie en de Dordtse Synode.De leer van Arminius en de remonstranten.Een overzicht en samenvatting van de Dordtse Leerregels.De vrije wil en de uitverkiezing in de Dordtse Leerregels.Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels.De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels.Conclusie over de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade.Tagged:Dordtse LeerregelsRemonstranten Vorige Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade Volgende Van Reformatie naar Dordtse Synode