Aanbod van Genade Aanbod van Genade
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
Abonneren
Aanbod van Genade Aanbod van Genade
Abonneren
  • Boek
  • Blog
  • Tijdslijn
  • Trefwoorden
  • Bijbelteksten
  • Over deze website
  1. Home
  2. Aanbod van Genade
  3. Bijbelstudies: preken in de Bijbel
Laatst bijgewerkt op 22 juli 2025

Aanbod van Genade

  • Folder icon closed Folder open iconWat is het aanbod van genade?
    • Aan wie wordt de genade aangeboden?
    • Aan welke voorwaarden moet je voldoen om dit aanbod te krijgen?
    • Waarom wordt de genade aangeboden?
    • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
    • De noodzaak van het aanbod van genade
    • De uitverkiezing en het werk van de Heilige Geest
    • Waarom is er zoveel discussie over het aanbod van genade?
  • Folder icon closed Folder open iconDe Reformatie en het aanbod van genade
    • Luther en de geknechte wil
    • Op de schouders van Augustinus
    • Calvijn over de vrije wil
    • De Bijbel en de Reformatie leren een eenzijdig werk van God
    • Het aanbod van genade bij Luther
    • Calvijn en het aanbod van genade
    • Theodorus Beza en de verhouding tussen uitverkiezing en aanbod van genade
    • Conclusie: de Reformatie en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
    • Van Reformatie naar Dordtse Synode
    • Arminius en de remonstranten
    • De Dordtse Synode en de Dordtse Leerregels
    • Vrije wil en uitverkiezing in de Dordtse Leerregels
    • Het aanbod van genade in de Dordtse Leerregels
    • De plicht tot geloof in de Dordtse Leerregels
    • Conclusie: de Dordtse Leerregels en het aanbod van genade
  • Folder icon closed Folder open iconDe Westminster Assembly over het aanbod van genade
    • Historische context van het puritanisme: van Reformatie naar Westminster Assembly
    • Vroege puriteinse theologie
      • Perkins, de vader van het piëtistisch puritanisme
      • Ames en de systematisering van de theologie
      • De hartelijke theologie van Sibbes
      • Preston en het Engelse hypothetisch universalisme
      • Conclusie: het aanbod van genade in de vroege puriteinse theologie
    • De vergaderingen van de Westminster Assembly
    • Het aanbod van genade in de Westminster Confessie en Grote Catechismus
    • Het aanbod van genade in de ‘Kern van de kennis tot zaligheid’
    • Conclusie: het aanbod van genade in de Westminster belijdenissen
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland
    • Het antinomianisme: tegen menselijke werkzaamheden
    • Samuel Rutherford en de bereidwilligheid van Christus
    • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
    • Robert Traill verdedigt de protestantse leer van de rechtvaardiging
    • Herman Witsius en zijn poging om vrede te stichten
    • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
      • Joseph Hussey en de start van het hypercalvinisme
      • De ‘Modern Question’: is het ieders plicht om te geloven?
      • Bij John Gill komt het hypercalvinisme tot een samenhangend systeem
      • De Gospel Standard belijdenis van het hypercalvinisme
    • De gevaren van het hypercalvinisme
      • Andrew Fuller en zijn antwoord op de 'Modern Question'
      • Spurgeon tussen arminianisme en hypercalvinisme
    • Conclusie: hoe blijf je gereformeerd?
  • Folder icon closed Folder open iconDe ‘Marrow-controversy’: de strijd in Schotland
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconDe Nadere Reformatie en het Aanbod van Genade
    • In ontwikkeling…
  • Folder icon closed Folder open iconBijbelstudies: preken in de Bijbel
    • Aanbod en soevereiniteit in de preek van Jezus in Johannes 6

Bijbelstudies: preken in de Bijbel

In de voorgaande hoofdstukken heb ik onderzocht hoe er sinds de Reformatie is geschreven over de uitverkiezing, de vrije wil, de reikwijdte van de verzoening en het aanbod van genade. Wat betreft het spanningsveld tussen onze verantwoordelijkheid en Gods soevereiniteit tekende zich een duidelijke gereformeerde lijn af. De gereformeerde belijdenisgeschriften en de boeken van gereformeerde theologen zijn gebaseerd op de Bijbel. Op basis van alle Bijbelse gegevens trekken ze conclusies over onder andere de uitverkiezing en het aanbod van genade.

De Bijbel over de uitverkiezing

De Bijbel leert ons dat er een uitverkiezing van eeuwigheid is. Gods Woord gebruikt allerlei aanduidingen voor ware gelovigen die erop wijzen dat ze door God zijn uitverkoren (Joh. 10:26-29; Rom. 11:5; Rom. 11:7; Openb. 13:8; Hand. 13:48; Matth. 25:34; Rom. 8:29; Matth. 7:23). De Bijbel leert ook dat er een tegenstelling is tussen uitverkorenen en verworpenen (Rom. 9:6-29; 2 Tim. 2:20; Hand. 13:48; Judas 1:4; Openb. 20:12-15). Als laatste wijst de Bijbel op het verschil in de uitkomst van Gods voornemen (Rom. 11:7; Joh. 6:37; Joh. 10:28; Matth. 25:34).

Gelukkig is er een uitverkiezing, anders zou niemand zalig worden. We kunnen vanuit onszelf alleen maar zondigen (Rom. 8:7). We kunnen zelf niets bijdragen aan onze zaligheid. God verklaart mensen rechtvaardig ‘om niet’, uit genade alleen (Rom. 3:21-25). De Bijbel omschrijft ons als geestelijk dood voordat God ons levend maakt (Ef. 2:5). We hebben dus geen vrije wil om Gods aanbod van genade aan te nemen (Joh. 1:12-13). Met andere woorden: van onszelf kunnen we niet geloven, het geloof is een gave van God (Ef. 2:8).

De Bijbel over het aanbod van genade

Tegelijk leert de Bijbel een algemeen, onvoorwaardelijk en welmenend aanbod van genade en de plicht tot geloof (1 Joh. 3:23). Met het gebod om te geloven wordt de volle verantwoordelijkheid bij ons als mensen gelegd. We kunnen ons niet verschuilen achter de uitverkiezing. Als we verloren gaan, is dat onze eigen schuld. De Bijbel geeft duidelijk aan dat ongeloof de grootste zonde is. Er is geen zonde waar de Heere meer over klaagt dan over deze zonde (Joh. 5:40; Matth. 23:37; Ps. 81:11-14). Let ook op hoe God vanwege deze zonde dreigt en straft (Ps. 95:10-11; Hebr. 3:10-11; Hebr. 4:5-7; Luk. 12:46; Matth. 22:12-13; Matth. 11:21-24).

De zonde van het ongeloof wordt in de Bijbel omschreven op manieren die laten zien hoe groot deze zonde is. Het is God tot een leugenaar maken (1 Joh. 5:10), Gods Zoon opnieuw kruisigen en Hem te schande maken (Hebr. 6:6) en de Geest der genade smaadheid aandoen (Hebr. 10:29). Tot slot zien we in de Bijbel wat ongeloof met de Heere Jezus doet. Hij is er bedroefd over (Mar. 3:5), verwondert zich erover (Mar. 6:6), weent erover (Luk. 19:41-42), verwijt het (Matth. 11:20) en wordt er toornig over (Luk. 14:21).

Wat betekent het Bijbelse spanningsveld tussen verantwoordelijkheid en soevereiniteit voor de prediking?

Kortom, de Bijbel benadrukt enerzijds de soevereine genade van God in het zalig worden van mensen. Anderzijds worden we volledig verantwoordelijk gehouden. Er is dus een Bijbels spanningsveld tussen Gods soevereiniteit en onze verantwoordelijkheid. De vraag is hoe predikanten hier in de prediking mee om moeten en mogen gaan. Welke nadruk moeten ze leggen? Wat moet de spits van de prediking zijn? Met andere woorden: met welke boodschap moet een ongelovige kerkganger naar huis gaan?

In dit hoofdstuk wil ik een aantal diepgaande Bijbelstudies doen naar preken, redes of gedeelten uit brieven waarin we zien hoe de Heere Jezus en de apostelen met deze vragen omgaan.

Overzicht van dit hoofdstuk

  • Aanbod en soevereiniteit in de preek van Jezus in Johannes 6.
  • (Er zullen in de toekomst meer Bijbelstudies worden toegevoegd)
  • Tagged:
  • Bijbelstudie
Vorige In ontwikkeling… Volgende Aanbod en soevereiniteit in de preek van Jezus in Johannes 6

Gerelateerde artikelen

  • Aanbod en soevereiniteit in de preek van Jezus in Johannes 6
  • Bekijk meer

Geef een reactie Reactie annuleren

Deel dit artikel

Bijbelstudies: preken in de Bijbel

Of kopieer de link

Clipboard Icon
INHOUD

Benieuwd naar updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg een e-mail als er wijzigingen of nieuwe artikelen zijn.

Recente artikelen

Het spanningsveld tussen uitverkiezing en aanbod van genade in de preek van de Heere in Johannes 6
Hoe preekt de Heere Jezus?
5 minutes 22 juli 2025
William Ames legt het aanbieden en aannemen van Christus Bijbels uit.
Christus aanbieden en aannemen: wat we van Ames kunnen leren
6 minutes 2 juli 2025
Het algemeen aanbod van genade heeft geen algemene verzoening nodig. De geopenbaarde wil van God dat Christus beschikbaar is voor zondaren is duidelijk genoeg.
Algemeen aanbod en algemene verzoening
6 minutes 20 juni 2025

Aanbod van Genade

  • Wat is het aanbod van genade?
  • De Reformatie en het aanbod van genade
  • De Dordtse Leerregels en de strijd met de remonstranten
  • De Westminster Assembly over het aanbod van genade
  • De ‘Modern Question’: neonomianisme en hypercalvinisme in Engeland

Uitgelichte onderwerpen

  • Het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade
  • Arminius en de remonstranten
  • Het neonomianisme: de nieuwe wet van de genade
  • Het hypercalvinisme: geen aanbod van genade
  • De gevaren van het hypercalvinisme
  • Lessen uit deze studie: hoe blijf je gereformeerd?

© 2025. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur. Voor het overnemen van gedeelten uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16 Auteurswet 1912) dient men zich tot de auteur te wenden.